Pages

Sunday, January 09, 2011

Problemen lösta!

Att kolla manualen med 110% noggrannhet underlättar i längden...

Efter mycket lirkade och klurande har jag hittat anledningen till varför jag haft problem med vobbel och vibrationer i min Trex 700e. Det visade sig att jag råkat vända på motorfästet 180 grader. Inte lätt att se om man inte vet om att själva fästet inte är symmetriskt. Jag kollade i manualen när jag monterade fästet men fokuserade helt på att railen skulle komma åt rätt håll att jag inte noterade att själva motorfästet gick att montera bak-och-fram. Detta medförde att lagret i pinionsupporten satte hela motoraxeln i spänn och det i sin tur genererande vibrationer. Jag har nu flugit drygt 10 accar sedan jag rättat till fästet och nu flyger maskinen som en dröm. Inga vibbar, inget vobbel och en mycket mera låst känsla i hovringen.

Dubbelkolla alla inställningar så undviks onödiga markkänningar...

Jag har även hittat varför min 6HV gick ner i marken för några dagar sedan. Min första känsla var att det var något mekaniskt fel och att helin aldrig slutade snurra efter manövern. Men samtidigt gick allt så snabbt, och jag hade dessutom en ny sändare, att jag inte helt kunde utesluta ett spakfel. Men nu har jag hittat vad som hände. Eftersom jag inte ville böja fingrarna för mycket när jag gav negativ pitch och mycket pirrutering så hade jag ökat ATV i sändaren. Då ökades också självklart tx calibration i vbaren till ca 115. Men kom jag ihåg att justera limit i tailen efter det? Nix! Så troligen kom jag utanför acceptabelt område och tailen bindade. Jag måste dock notera att jag har en Trex 600 tail på (hade ingen Compass tail hemma sist jag bytte) vilket medför att armarna kan låsa sig om man pressar ändlägen. Med compass orginal kan inte detta hände såvida man inte tar bort shimsen. Det var klantigt av mig att glömma detta med samtidigt skönt att hitta anledningen till kraschen. Nya delar kommer i veckan så den ska förhoppningsvis vara i luften till nästa helg!

No comments: