Pages

Sunday, January 09, 2011

Firestarter!

Det kunde gått värre. Mycket värre.

Jag har haft lipos i mina helisar sedan jag började flyga och alltid varit medveten om riskerna. Men trots tusentals laddningar och flertalet kraschar har jag aldrig varit med om att något hänt med en lipoacc. Jag har dock sett vad som kan hände om man drar en spik rakt igenom. Men idag hände för första gången något oförutsett med en av mina lipo accar. Jag hade köpt två stycken 6s 5000 mah 40C accar begagnade av en kille på rcheli forumet. Dessa hade jag fäst på en skena för att kuna montera i ramen på min Trex 700e. Det jag hade missat att se vad att både + och - kablarna var smått avskavda vid "roten". Det gjorde att när jag förde inte skenan i helin så kom båda kablarna i kontakt med högra ramsidan. Och eftersom ramsidorna är gjorda av kolfiber så kortslöts ena accet. Det kom stora lågor och med reaktioner som en kobra slet jag ut accarna ur helin. Som tur var blev det inte lågor mer än några sekunder och jag kunde kasta ur accarna ur klubbstugan. Inget hände med helin! Ramsidan, drevet och railen för accarna blev lite missfärgade och strapen till esc gick av. Annars inget alls. Även om det är surt att bli av med ett paket accar är jag nu glad att jag har en helin och inte står framför en hög med aska. Youtube klippet med killen som kraschar sin Trex 700e och hela skiten brinner upp svischade förbi när lågorna kom. Det var en riktig pulshöjare så att säga! Men allt funkar på helin och jag flög 4 accar efteråt för att se inget hade tagit skada av lågorna.

Man ska inte lämna en skadad acc. Så spiken, hammaren och publiken samlades vid hovringsrutan.


Det är krascher som denna som myntat utrycket "only transmitter left"

No comments: