Pages

Thursday, January 13, 2011

Gymnastik för fingrarna?

Hjälper det att första stretcha fingrarna för att sllippa värk?

Jag har sedan jag skaffade min Futaba 8fg lovordat spakkänslan. Det gör jag fortfarande! Dock har jag upptäckt ett litet problem som uppstått efter ett tiotal timmar i simmen med sändaren. Det är att jag får grymt ont i handlederna. Det har att göra med att det mekaniska spakutslaget är betydligt längre än vad jag är van vid. Jag trodde först det var en vanesak men det blir inte bättre. Det som gör att jag får ont i handlederna och även ibland axlarna är för att jag måste böja fingrarna så mycket för att nå maxutslagen. När jag böjer fingrarna kommer de i ett läge där jag har sämre grepp och därmed så spänner jag mig omedvetet. Det gäller framför allt alla manövrar som inbehåller negativ pitch och moturs pirro. Jag har provat att minska expon på rudder för att slippa böja fingrarna men då fuckas flygningen upp helt. Utan, eller med lite, expo har jag tex svårt att få till exakta stopp i 4 point toctocs. Jag ska prova att använda sändaren i simmen typ 2 veckor till och sedan besluta hur jag gör. Jag vill verkligen kunna använda denna sändare pga dess grymma spakkänsla, menyer och funktioner. Kanske det hjälper med gympa för fingrar och handleder?

2 comments:

Anonymous said...

Ett icke-problem när man flyger JR.... ;)

Anonymous said...

:-)