Pages

Friday, January 14, 2011

Vikten av rätt färger



Fluorescerade grönt blandat med vitt ger bra kontraster!

Att ha en canopy som har inte bara har rätt färger utan även ett tydligt mönster är viktigare än vad man tror! Visst, jag kan flyga en heli helt utan canopy om jag vill men jag får betydligt bättre precision med en canopy. Kanske beror det på att jag är närsynt? Vissa bryr sig inte det minsta utan kan flyga en helt vit heli 50 meter bort en mulen dag. Jag själv tycker att jag känner mig mera komfortabel om jag även på långt avstånd kan avgöra exakt, inte ungefär, hur helin ligger. Då blir det mycket lättare att tex planera en inflygning som hamnar rakt i flightlinen. Så vad är bra färger? Gul, orange, röd, grön och med tydliga gränser mellan fälten. Något jag själv uppskattar är när nedre delen av fronten är tydligt färgad. Det gör helin mer visuell när man pirruterar och har disken rakt mot sig, dvs när man ser landningsstället och undersidan på nosen. Jag själv på jakt efter en ny canopy till min 6hv då jag tycker den har lite dunkla färger. Det är extra viktigt med en bra canopy nu när det är vinter och majoriteten av flygdagarna är kraftigt mulna.

No comments: