Pages

Sunday, January 02, 2011

2011 börjar med full fart!

Idag var det många piloter ute på Viklanda. Det var som vanligt riktigt kul och jag hade bra flyt och hann med 6 accar innan det blev mörkt. Flygningen gick bra och det kändes som jag fick till de flesta manövrarna ungefär som de är tänkta. Jag, Tobbe och Danne O passade på att träna lite F3N set manövrar. Det roliga med F3N är att det finns verkligen nått för alla. Oavsett om man flyger sportflygning eller avancerad 3D. Det är svårare än vad man tror att göra set manövrar. Helt plötsligt krav på att göra vissa ingångar och avslut på ett visst sätt vilket gör det hela mycket svårare. Ta pirro tic toc till exempel, jag brukar kasta in helin från typ en Funnel eller liknande och sedan börja vispa. Nu skall man börja den från en stillastående hovring. Knepigt säger jag. Enkla manövrar som tex baklänges loop är lätt att göra, men svår att få perfekt. Ingången ska vara på exakt samma höjd som utgången och den ska vara 100% centrerad framför dig. Men det är kul att träna eftersom det ger mera struktur och kräver mera disciplin. Me like!

Min wingman Danne O. Även han med sändarpåse a´la "mamma-Tengvall-edition".

Peo "pos" Sjöholm kom förbi och visade att ingen flyger mer 250 är han. Större är inte alltid bättre.

No comments: