Pages

Saturday, January 01, 2011

Nedgradering?

Det är skönt att ha lite ledigt och ha tid att sitta och skruva med helisarna. Jag har idag lött kontakter på mitt Hobbywing 70HV ESC och satt ditt det på 6HV. Kabeldragningen var lite lurig eftersom jag även behövde få plats med min Western Robotics Hercules bec. Men det är värt lite extra tanke bakom kabeldragningen för att slippa mottagaracc. Jag är även väldigt spänd på att se hur pass Hobbywing reglaget står sig mot CC och Kontronik som jag tidigare haft på 600an. Målet är även att testa Mikados gov som de förhoppningsvis släpper inom en snar framtid. Så, att gå från Kontronik till Hobbywing skulle många som se som en nedgradering. Jag ser det som intressant.

Idag har jag även lagt en del tid på att "anpassa" 8FG sändaren efter min personliga smak. Det är inga problem att flyga den rakt ur lådan, så att säga. Men med lite tweakande kan man få till en mycket bättre känsla. Det jag idag har testat är olika mängd expo, längd på spakarna och hårdheten på spännskruvarna. Det är ganska tidsödande att testa eftersom ändrar man på en av grejerna måste de andra hänga med. Om jag tex förlänger spaken behöver troligtvis expon minskas osv. Jag har nu hittat ett läge som känns otroligt bra! Det som var klurigast att få till var rudder. Det mekaniska spakutslaget (Både rud, pitch, elev och ail) är betydligt längre på 8Fg än Spektrum vilket gjorde att när jag gjorde stora roder utslag, moturs, samtidigt med mycket negativ pitch var fingrarna väldigt böjda. Då tappade jag precision. Men det löste jag genom att öka ATV så att helin piruetterade snabbare moturs än medurs. Då behövde jag inte böja fingarna lika mycket. Finemang! Och nu när jag anpassat den efter min smak måste jag säga att den har en helt underbar känsla.

Allt blir så mycket mer smooth och följsamt. 8Fg känns som att göra moonwalk över ett nypolerat dansgolv medan DX7 mer påminner om att bli släpad på en grusväg efter en traktor. Behöver jag säga att jag är nöjd med mitt inköp?

Nej, kabeldragningen är inte klar. Jag väntar på en att montera en Futaba mottagare och därefter rensa upp i ormnästet.

1 comment:

Anonymous said...

"Allt blir så mycket mer smooth och följsamt. 8Fg känns som att göra moonwalk över ett nypolerat dansgolv medan DX7 mer påminner om att bli släpad på en grusväg efter en traktor. Behöver jag säga att jag är nöjd med mitt inköp?"

I LOL'd, hard!
Just ditch that low-end shiz.
Get with the programme son....
It'll take some time, but what the heck, you'll get there....
JR FTW!
/Guess who ;)