Pages

Wednesday, December 29, 2010

Mera vobbel...

Idag var en ny dag för att testa om jag fått bort vobblet på min Trex 700e. Igår kväll reamade jag länkarna och hoppas på att det var det som gjorde att det kärvade. Och mitt smile var stort när jag flög de 3 första accarna utan några som helst problem. Trevligt, problemet löst tänkte jag. Men vad fel man kan ha. På 4e accen började tokvobblet redan vid uppvarvning. Den var omöjlig att flyga och skakade flera cm i sidled så fort man tog upp den i hovring. Jag lät den stå utanför klubbstugan undertiden jag brände av några accar med min Atom 500. Jag var lite smått lack över att jag itne hade någon aning om hur jag skulle bli av med problemen på 700an så flygningen med 500an blev låg, irrationell och på gränsen att sluta i marken. Men några close calls då och då är bara nyttigt då man blir påmind om att man är dödlig och nästa krasch alltid lurar runt hörnet. Jag passade på att testa en ny manöver, tic-toc Hurricane. Det gick bra och jag gjorde den några ggr. Inte snyggt, men inte jag tog mig igenom den utan några konstigheter.

Efter nån timma var mina accar till 500an flugna och jag tänkte att jag gör ett test till med 700an innan jag åkte hem. Det är aldrig kul att åka hem med en maskin som krånglar. Jag var helt övertygad om att den skulle vobblad men till min stora förvåning funkade den åter igen klockrent! Det måste vara så att vbaren inte gillade temperaturskillnaden mellan klubbstugan och utomhustemperaturen. Riktigt skönt att det funkade! Men jag ska inte roppa hej för tidigt, det är en dag imorgon också....

Min polare Tobbe 6-cell alias Toby Smack var med ut och flög lägsta 3D flygningarna på länge. Det var kul att se att han kom igång med piroflipparna igen, det var på tok för länge sedan jag såg dem sist! Han har dock en väldigt annorlunda flight-line. Han flyger inte förbi sig från vänster-höger och höger-vänster utan som ett V framför sig. Intressant, kan det vara så att han är en ättling till Jan Boklöv?

De mest flugna helisarna på Viklanda tillhör Darth Daniel och Toby Smack. No rest for the wicked!

No comments: