Pages

Wednesday, December 29, 2010

Är du trogen dina märken?

Även om det till största delen är tjivande som skall tas med en nypa salt så är det ofta dikussioner om vilka märken som bäst. Men vad som är bäst är ju otroligt subjektivt. Det som funkar bra för x kanske inte funkar alls för y. Jag har många gånger varit styv i korken och förespråkat vissa märken, men det har också varit i de fall där jag själv har erfarenhet av just produkten i fråga. Det så många glömmer bort att ta in i ekvationen är att alla har olika prioriteringar och förutsättningar. Hur gånger har man inte hört att Kontronik är bättre än Castle? Att Mikado är bättre än Align? Att vbar är det enda FBL systemet som går att flyga med?

Jag tycker det är kul att prova olika märken och grejer för att själv bilda mig en uppfattning. Som tex antog jag att det låg något bakom hypen kring Logo 600. Och mycket riktigt var det en mycket fin maskin. Men som så många vill påstå så var den inte på något sätt otroligt mycket bättre än andra helisar i samma storleksklass. Jag har haft både Jive HV80 och CC HV85 och gillat båda regalgen. Jag föredrar där Jiven för att där behöver jag inte justera 136 olika parametrar för att få ut max ur mitt system. Men för dem som kan och tycker det är kul med optimering kan mycket väl CC var det mest passande Esc! Samma sak när det kommer till märken på helis. Jag har flugit bean, Align, Compass, Mikado, Avant mfl. Gillat alla helisar jag ägt utom Beam och Avant. De fick jag eksem av. När det kommer till sändare har jag uteslutande flugit Spektrum. Men nu har jag beställt en Futaba 8FG? Varför? Jag behövde en ny bra sändare och tyckte det var dags att prova något nytt.

Det är inte alltid de dyra grejerna är det som funkar bäst. mitt nästa projekt i testandet av produkter är att montera ett Hobbywing HV80 i min Atom 6HV. Det Jive som satt i har jag flyttat till 700an. Det blir mycket intressant att se skillnaden i prestanda mellan ett Esc som kostar under tusenlappen och ett som kostar skjortan och lite till. Eftersom jag vill slippa krånglet med mottagaracc kommer jag använda en Wester Robotics Hercules Super bec (långt namn, måste vara bra då) som har ett erkänt bra rykte. Återkommer med test resultat!

Dele har Compass models närmast sitt hjärta. Vad har du?

No comments: