Pages

Friday, December 31, 2010

Futaba 8FG har anlänt!

Sådär, nu har min nya sändare kommit. Det blev en Futaba 8FG. Några kan tycka det verkar konstigt då jag alltid talat gott om Spektrum så många trodde nog att det skulle bli en DX8a eller JR DSX9 när det var dags för ny sändare. Men jag funderade mycket och det fanns självklart för och nackdelar med vilken sändare jag än skulle välja.

Enligt mig är det för och nackdelar (jag har då inte tagit in Sanwa, Hitec och Airtronics då jag inte vet något om dem).

Futaba:
+ Stabilt (jag kan inte hitta några rapporterade fall där helisar gått i backen pga static)
+ Stor valmöjlighet när det kommer till programmering
+ Erkänt bra kvallite
- Måste ha mottagare när man har vbar
- Ingen model match

Spektrum:
+ Billiga i inköp
+ Smidigt med satelliter och vbar
+ Enkla att programera
- Pottarna verkar slitas snabbt vilket resulterar i dålig upplösning (gäller min erfarenhet med DX7)
- Använder man satelliter är statiskt elektricitet ett stort problem.

Efter lite övervägande fram och tillbaka kom jag fram till att det vore kul att testa en Futaba. Min vän Rickard har en som jag provade att hålla i och ergonomin kändes bra. Jag har tidigare testat 14MZ och 10CG och inte alls gillat hur de ligger i händerna. Så nu har jag alltså fått hem min 8FG och hunnit testa den nån timma i simmen. Och där är den helt otrolig! Jag har en connectad känsla som jag tidigare aldrig upplevt. Amazing! Pitchspaken har länge avstånd mellan topp och botten än DX7 vilket gör att jag får göra mycket större utslag vilket är både negativt och positivt. Men mest ovant. Men det kommer komma mer och mer är jag övertygad om!

Rickard pratar gärna stolt om sin Futaba 8FG...

Min 8FG. Några av mina vänner har sagt "Skäms på dig" medan andra sagt "välkommen broder". Att byta märken väcker alltid uppmärksamhet...

No comments: