
I mina ögon är det alltid piloten som ansvarar för flygningen och helikoptern. No
apologize accepted.
Jag började fundera på om det finns omständigheter där man faktiskt har rätt att skylla på någon annan än sig själv när ens helikopter går i backen. Är det ok när man låtit en polare hjälpa en att mecka och sen lossnar en skruv i luften? Det är blåsigt ute och alla andra flyger och man själv är osäker, men flyger ändå för de andra tycker det känns lungt. Är det ok att skylla på någon annan oavsett vad den som står brevid säger? Har man inte alltid själv valet att lämna helin på marken, att inte gör manövern, eller ta ner den om det känns fel?
I mina ögon finns det inga ursäkter. Man är alltid själv ansvarig. Sen finns det självklart de som gillar att bli pushade för att våga mer och andra som inte vill höra ett ljud från omgivningen. Men man har fortfarande själv ansvaret. Själv tycker jag det är väldigt inspirerande att prata med min caller, som är olika personer för varje gång, under tiden jag flyger. Jag blir taggad och gör gärna manövrar efter önskemål. Lägre, hårdare och svårare än vad jag gjort om jag stått på fältet helt själv. I min klubb är vi alla likadana. Vi peppar varandra att våga mera. Men självklart i resonlig mängd. Att flyga heli handlar om koncentration och träning. Inte minst handlar det om att lära känna sig själv och sina begränsningar.

Här hovrar jag min 500a inverterat. Jag kan inte räkna till gångerna folk skrikit "lägre" men jag har ändå alltid lyssnat på mig själv och flugit efter vad jag vet att jag klarar av.
Jag kanske har helt fel i ämnet? Finns det någon som verkligen tycker att det är okej att skylla ifrån sig? Om så är fallet är alla välkommna att skylla ifrån sig när en skruv lossnar, när helin spakas i marken, när auton går fel, när vinden drar ner helin, när solen bländar eller det är fel färg på canopyn så den inte syns mot molnen. Det tål att tänkas på.
9 comments:
Jag håller med dig fullständigt.
Den som håller i radion och spakar är den som är ansvarig. had han fått en knuff och helin gått i backen, ja då kanske det hela hade varit i ett annat ljus. Men nu va det inte så, nu va det en fråga och han gjorde en manöver som han tydligen inte kunde.
då ör det en själv som bär ansvaret och ingen annan. Thats my point of view.
Har själv mycket att tacka Daniel när det gäller tips och annat när man flyger, stort tack !!
Har dock inte alltid utfört saker och ting online när jag har flugit, detta för allas säkerhet på fältet ;)
Enda gången det är ok att skylla på någon annan är om någon råkar knuffa till piloten, bländar piloten osv.
Alla andra gånger är det pilotens fel. Även om någon har hjälpt till och skruvat, det är pilotens ansvar att kontrollera helikoptern innan start...
Att blänga elakt på dig för att du frågade om han kunde tic-toc:a är bara puckat.
Du får bara flera "hålla med dig" röster av mig också. Att skylla på andra hjälper ingen. Nä det är pilotens fel om nått går fel. Har man dock en "anställd" mekaniker så kanske man kan skylla på den om något går sönder men inte annars
nej jösses, inte fan kan det vara ditt fel, aldrig.
Om det förhålligt sig på sådant sätt att det naturligtvis inte var ditt fel, hade du inte behövt vända dig till dina vänner för support, inte heller hade du behövt vrida på sanningen för att få den! Personen du hoppar på är 16 år, nästan 10 år yngre än nu. Det säger en hel del om vilka spärrar/förståelse du har för mindre..
På vilket sätt var det mitt fel? Om du nu inte törs skriva ditt riktiga namn, ring mig på 0703323852 eller maila daniel.tengvall@bredband.net om du har några issues. Berätta gärna på vilket sätt jag vridit på sanningen. Ser fram imot ditt samtal, herr anonym.
Kan bara hålla med dig Daniel.
Alla piloter har ett val att inte göra en manöver som dom inte känner att dom kommer klara av. Man kan aldrig skylla på någon annan för att man väljer att utföra en manöver som slutar med en krach!
Tengvall for Prez!
Klart att det är pilotens ansvar. Jag förstår inte vad som är en sån biggie. Det är en el-modell. Laga den och gå vidare cry babies!
Post a Comment