Pages

Sunday, January 18, 2009

Tillbaka i luften!

Nu har jag fått alla mina delar till helin och allt är ihopskruvat och fixat. Jag stack över till min gode vän Thomas Malmberg och fick hjälp med en total genomgång av rotorhuvudet. Det är alltid bra att kolla igenom länkar och vinklar efter att man kraschat. Vi testade hur stora utslag det gick att få utan att det binder eller att servona brummar. Vi kunde utan problem få ut 15 grader + - i pitch och 12 grader i cyclic. Men jag har varken motor eller accar som klarar av sådana utslag. Inte tillräckligt mjukt pitchfinger heller för den delen. Men det är intressant att veta hur mycket som går att få ut om man någon gång vill maxa utslagen. Jag flyger min 500 med drygt 13 grader i pitch, postiv och negativ, vilket räcker gott och väl för min flygstil.

Thomas pitchvinkelmätare räckte inte riktigt till.

Jag har nu provflugit helin efter markkontakten och allt klaffar som det ska. Även skallen. Det är alltid lite nervigt att komma igång med flygningen efter en krasch. Dels för att man inte vet om allt verkligen funkar som det skall med helin och dels för att den mentala styrkan behöver komma igång. Vi hade i helgen en trevlig flygdag på Viklanda med 5-6 personer som alla flög så mycket som möjligt innan det blev för mörkt. Thomas flög sina 8or och tränade på nose-in, Peo kände sig ringrostig och körde mest hovring medan Tobbe flög stenhård 3d. Jag själv körde mitt vanliga program och det var lite vingligt och dålig placering de första accarna. I slutet av dagen, efter 6 accar, kom flygningen tillbaka och jag kunde åka hem med ett leende.

Meckkväll hos Thomas.

Jag kan inte beskriva hur glad jag är över all den hjälp jag fått av Thomas sen jag började med helis för snart ett år sedan. Han har gjort allt från att förklara hur ett rotorhuvud fungerar till innebörden av pitchvinklar. Han har lånat ut delar ut att blinka och peppat när det varit tungt efter en krasch. Vi har haft otroligt många roliga stunder på olika fält och fotbollsplaner. Utan Thomas hade jag inte haft hälften så många flygtimmar som jag har i dagsläget.

Tack kompis.

2 comments:

Anonymous said...

Det är guldvärt med meckarpolare!!

Anonymous said...

Ja visst är det!