Pages

Friday, June 03, 2011

Fullt med action!

Japp, det har varit fullt med action senaste tiden. Mycket flyga och minst lika mycket mecka. Rexen är åter i luften efter det att Mats hjälpte mig att modda envägslagret. Och det verkar hålla! Tyvärr har det blåst storm senaste veckan så förhållandena har inte varit optimala. Men det går att flyga ändå, även om man får flyga lite högre och kanske inte ge järnet varje flight.

Så, vad har hänt senast veckan?

Min klubbkamrat Thomas har kommit igång med sin nya Trex 700e. Han verkar riktigt nöjd med den! Den flyger bra och med caste esc och 25c accar från HC ger den lagom mycket kraft. Han hade dock lite synpunkter på hur synlig orginal-kåpan var så jag donerade min gamla "Insane canopy" till honom. Nu syns den perfekt! Thomas gillar att göra autos och bangar aldrig, dock slutar det ibland med att lite ställ och tt drev går åt. Som på bilden ovan då ställ och blad fick bytas ut.

Jag har strippat ett drev i min Trex 700e. Jag har i dagsläget 294 flighter på den och har hittils klarat mig utan att strippa drev. Det verkar vara ett vanligt problem som jag, peppar peppar, varit helt förskonad ifrån. Dock måste jag tillägga att motordrevet inte satt helt 100 % perfekt i höjdled. Den satt nån mm för högt. Kanske påverkade det, kanske inte. Nu kör jag åter igen slant gear vilket gör att helin går mycket mycket mer vibrationsfritt och därmed flyger bättre. Tyvärr gör dreven att lagern går i förtid så jag kommer nog trots allt gå tillbaka till CNC dreven framöver.

Jag har monterat min 700mx motor i Logon. Och då behövdes ett 30mm motorfäste monteras vilket jag även gjorde. Anledning till att jag bytte motor var för att jag fick vibbar i helin som till slut gick att härleda till motorn. Vid bytet hittade vi felet. Ena motorskruven var nån enstaka mm för lång och tog i mot en kabel i motorn. Skruven var "svedd" och man kunde se att den hade blivit skadad av kortslutning. Med ny annan motor och kapade skruvar var alla vibbar borta!

Jag har även skaffat ett gäng Voltz 4200 mah accar samt Edge 623 blad. Fy faan vad bra Logon flyger nu! Ren kärlek. Den trackar genom manövrarna som en 90a men är ändå tillräckligt liten för att vara smidig och inbjuda till tight flygning, precis som jag vill ha det. Jag behöver dock göra en trimflight för min CG är lite lite off vilket gör att jag får vobbliga pirros. Tyvärr måste jag vänta till det blir vindstilla innan jag kan göra det. Och det lär ju tyvärr dröja med tanke på hur vädret varit senaste veckorna.

Faktum är att jag gillar denna setup på Logon så mycket att jag funderar på att kränga min Rex, chassit alltså, och skaffa en till logo 600 som då får funka som back-up heli. Vem vet vad som händer framöver!

No comments: