Pages

Friday, March 04, 2011

DX7 tillbaka från reparation hos Horizon.

Min DX7a är äntligen tillbaka från Horizon!

I höstas var jag på fältet och hade i princip flugit klart för dagen när ett skyfall öppnade sig. Efter att ha suttit i klubbstugan någon timma och försökt vänta ut regnet bestämde jag mig för att springa till bilen. Men jag hade så mycket packning med mig att jag var tvungen att springa flera vändor. Vill ni ha ett tips? Spring inte ner för en dyblöt slänt med blankslitna gymnastikskor om ni vill undgå att snubbla. Jag dunsade ner i marken snabbare än kvickt. Hade resultatet varit enbart leriga kläder och ont i svanken hade jag varit nöjd. Nu råkade min väska befinna sig mellan mig och marken. Och vad låg i väskan? Min DX7a. Den blev mosad så det heter duga. Alltså långt över gränsen för vad man skulle kunna fixa själv. Så jag skickade den till Horizon för reparation. Som tur var lånade min vän Thomas mig en DX7a som jag flugit med sedan dess....

Det tog drygt två månader innan jag fick någon respons från Horizon. De skickade mig en lista på grejer som var trasigt på sändaren. Och det var mycket mycket mer än vad som var när jag skickade in den. Det visade sig att den hade blivit totalt mosad av posten. Så efter det följde en lång och utdragen mailkonversation med många inblandade. Ett tag var jag inne på att skita i sändaren eftersom det lutade åt att bli få den fixa som att köpa en ny. Men för någon månad sen löste det sig och de skickade mig en sprillans ny DX7 för halva nypriset.

Idag gjorde jag all setup och konfade den mot vbar programmet. Smidigt. Körde även lite simulator med den. Justerade expo, spaklängd och hårdhet på fjädrarna. Det är egentligen vad sjukt stor skillnad det gör när man hittar det där gyllene läget då hela "känslan" stämmer. Det är inte det att jag inte kan flyga med en standard sändare. Men med små justeringar kan jag öka precisionen och kontrollen i flygningen nått enormt.

Passade även på att ladda in 5.1 i min Trex 700e. Men jag tog bort paddle simulation. Jag är lite osäker på om jag gillar den featuren. Måste testa mer på fältet för att verkligen avgöra om det passar mig och vilka värden som gör vad med helin.

No comments: