Pages

Sunday, March 13, 2011

Ännu en helg avklarad...

Då var denna helg klar och självklart har det blivit massvis med flygning. Jag har hunnit med totalt 16 flighter och flygning gick bra. Allt satt inte tight, men jag känner att jag höjer min lägsta nivå hela tiden vilket också är min huvudsakliga prioritet när det kommer till träningen. Det blev uteslutande flygning med min 700e och jag kan inte med ord förklara hur bra den flyger. Speciellt nu med 5.1. Den går jämnt och fint, stabilt och förutsägbart men det finns mycket att hämta om man pitchar på. Jag har beställt herringbone drev till den som jag hoppas på att få hem inom 2 veckor. Tydligen skall ljudnivån från drivlinan bli betydligt lägre vilket alltid är trevligt. Jag har även passat på att byta länkar i rotorhuvudet. De jag hade har gått 150 flighter plus att jag reamat dem för vinterflygning. Nu när det nästan alltid är plusgrader, eller 0-gradigt, så krymper inte länkar lika mycket. Dumt att riskera att dem hoppar av och helisn kraschar, så de är nu utbytta mot fräscha.

Thomas kollega har tillverkat ett par flexibla ställ till hans 6HV. De påminner väldigt mycket om gorilla-ställen som finns till 450 helis. Dessa verkar funka bra och ingen tendenser att gå sönder ens när det är många minusgrader ute.

Thomas är kungen av höghastighetsflygning. Vi var alla sugna på att se hur pass fort han flög så vad gör man då? Jo, man tar en firmatelefon och fixar en app som loggar hastighet och spänner sedan fast den på helin. Resultatet? 95 km/h.

Vi skojade om att det vore jobbigt att smälla helin när jobbmobilen satt fast i den. När man pratar om trollen, brukar man säga. I mitten av en stall turn lägger tailen av. Men Thomas lyckas, med is i magen, att få ner helin hel. Hade varit jobbigt att förklara annat för chefen...

No comments: