Pages

Thursday, February 10, 2011

Tekniken går framåt!

En av de roligaste aspekterna med rchelis är att tekniken går så otroligt fort framåt! Och det finns inga begränsningar. Oavsett om det är lipos, motorer eller tekniken kring sändarna är vi snabbt framme och tar till oss av utvecklingen. Jag minns min tid ute på tävlingsbanorna med rcbilarna. Där tog det alltid flera år innan tekniken nådde utövarna eftersom reglementen styrde vad vi faktiskt fick använda. En notis där är att det är bara något år sedan det blev tillåtet med lipos på tävlingar. Jag tror faktiskt några fortfarande kör kvar med nimh.

Inom helis är vi fria att använda och flyga precis vad som helst. Och allt händer verkligen snabbt. När jag började flyga helis för 3 år sedan var el 90or något man bara hörde talas om, och då var det alltid konverterade nitrokärror. Och att snacka om priset på accarna då innebar astronomiska summor. Nu är det inte många som rycker på näsan när man kommer med en 700e, det är till och med 5-6 stycken på vårat fält som flyger 12s 700 size helis. Alla kör med 40c accar och har laddare som kan ladda med 1000 watt. Det resulterar i att våra tegelstens-accar laddas med 5c och de är klara på 15 minuter. Vem hade trott det för 3 år sedan? Jag vet själv hur jag räknade på kostnader inför säsongen 2009 och kom fram till att det skulle bli billiga att flyga en 600n en hel sommar än att köpa 5 uppsättningar accar till en Trex 500. På den fronten har det hänt grymt mycket. Och hela våran hobby har företaget Hobbycity att tacka. De har verkligen fått hela marknaden att ändras.

Så vad kommer egentligen hända med all utveckling framöver? FBL enheter, ESC med govenors, extremt kraftfulla motorer, 65C lipos. Detta är bara början. Jag tror på att det kommer komma fler enheter som "bakar in" allt i en enhet. Att man har tex FBL, ESC och BEC och mottagare i samma enhet. Nackdelen skulle väl vara iaf den gick sönder. Men kvaliteten är redan idag så ofattbart bra att jag skulle inte vara nervös över en sådan sak. Jag följer iaf utvecklingen med spänning!

Någon som minns vad det är? Maila ditt svar, en RX kristall finns i potten.

No comments: