Pages

Tuesday, February 08, 2011

Nätagget testat!

Idag har jag passat på att fixa kontakter på mitt nätagg och laddarna. De flesta brukar använda vanliga 4mm banankontakter men jag hade inga hemma så jag funderade på vad jag kunde använda istället. Eftersom jag är ett stort fan av EC5 tänkte jag att det går nog lika bra att använda dem. Och det blev en clean installation.

Nätagget väger lite drygt 2kg och är relativt tyst vilket jag tycker är en stor fördel. Det innebär att det inte är tungt att släpa med sig och eftersom jag ofta laddar mina accar på jobbet kommer kollegorna inte lyncha mig pga ljudet. Det som låter mest är fläktarna från laddarna. Men jag antar att man behöver ganska kraftiga fläktar när man har så pass mycket laddkapacitet.


Kablarna med kabelskor som jag använde som anslutningskablar på nätagget.

Kunde knappast bli bättre!

3 comments:

S said...

Jag skulle aldrig haft samma kontakter på nätagget som mot batterierna. Tänk om någon tokdåre kommer inärheten... Tänk om du får hem någon yngre medborgare (kanske egen eller någon bekants) som lyckas komma inätheten.. Eller kanske ute på fältet... Nä ha en mycket udda kontakt där

Anonymous said...

Som jag ser det på bilderna är det på sekundärsidan Daniel har använt sig utav EC5, ett bra val IMO. Jag skulle rekommendera krimpade kontakter med krypslang runt, men men det är vad jag tycker.
Många av oss har på VMF har tagit efter mitt upptåg att använda EC5 på sekundärsidan från nätagget, och dito EC5 på inkommande till laddaren/arna. funkar hur fint some helst!
/Mats

Daniel said...

Hur skulle man kunna koppla detta fel ens om man försökte? Det sitter ju "hanar" både på nätagget och accarna?

Sen är det så att jag fixar min utrustning för att den ska passa mig och mina behov i första hand, om något pucko kommer och jiddrar med mina grejer när jag lämnat dem obevakade får det stå för dem...

Lite försvar bara :)
Som sagt, jag kan inte se vad som skulle vara osäkert med detta?