Pages

Friday, February 18, 2011

Compass Atom 6hv

Jag har senaste veckorna fått en hel del mail med frågor om Compass 6HV. De flesta har varit kring hur bra originalmotorn är och hur mycket options som behövs. Så jag tänkte göra en kortfattad sammanställning av mina erfarenheter.

Motorn:
Jag tycker personligen att motorn ger bra mycket kraft än vad någon någonsin behöver. Självklart är det många andra faktorer som spelar roll så som accar, esc och så vidare. Två andra stora fördelar är att motorn håller i många många flighter utan att man behöver byta lager. Jag har faktiskt inte varit med om någon som varit i behov av lagerbyte. Inte heller har jag sett en enda tråd på HF eller RR om lagerbyte. Motorn är även strömsnål vilket gör att man får lång flygtid. Självklart spelar accar, blad, pitch och flygstil stor roll. Men när jag flyger med dryga 2000 på rotorn och 13 graders pitch får jag ut ungefär 5 minuter. Om man skulle vilja byta motor eller redan har en annan så vet jag att Scorpions 4025 560 kv passar rakt av.

ESC:
Orginal esc är ett Hobbywing 70HV. Det programmeras genom klassiska korta och långa pipljud. Det är inte världens bästa mjukstart så man får vara lite försiktig när man varvar upp, men det är mest en fråga om vana. Nu när vi kan göra goven i vbaren finns det ingen anledning att byta ut escen mot något värre och dyrare. Escen har ingen inbyggd bec så där får man antingen köra med mottagaracc eller extern bec. Jag har valt att använda en Western Robotics Hercules Bec då jag tycker dem gör bra och pålitliga produkter.

Blad:
De medföljande, om man köper komplett kit, är bra blad. De är 615 långa och jag gillar dem skarpt. De har bra "pop" och trackar bra genom manövrarna. Riktigt bra egenskaper i autos! Jag har provat att flyga min 6HV med Radix vilket jag gillar, de är något långsammare än orginal. Vid nästa smäll kommer jag dock gå tillbaka till Compass egna blad då de är bäst "bang for the bucks". De kostar ca 400 kr och funkar minst lika bra som andra märkesblad.

Bygget:
Om man köper FBL kitet är det absolut inga konstigheter. Om man däremot köper FB kitet men sedan bestämmer sig för att gå över till FBL behöver man modda lite för att få rätt geometri på servona. Det är inte mycket jobb och går snabbt, det finns mycket information på Helifreak. En av de roliga grejerna med 6HV är att man inte behöver en enda optiondel. Jag kör min 100% original (förutom Booya fästen som är mer lyx än nödvändighet). Kitet går att köpa helt "bare bone" eller med esc, motor och blad. Eller med bara motor. Eller bara blad. Du väljer alltså själv helt hus pass komplett kitet skall vara!

Om någon är sugen på en Compass 6HV är ni välkomna att maila ytterligare frågor. Bor ni i stockholmsområdet kan ni komma ut till Viklanda och prova min maskin. Jag kommer åka runt på en del träffar i sommar och då är ni självklart välkomna att prova helin och se vad ni tycker!

Compass 6HV blir mer och mer populär - såväl i Sverige som staterna!

No comments: