Pages

Friday, January 07, 2011

Meetings 2010

Förra året innehöll en hel del trevliga träffar! jag åkte på de som jag tyckte verkade intressanta och dit där det verkade komma folk. Jag skulle gärna åkt till Nyköping i september men andra planer kom i vägen. 2011 ser ut att vara lika tätt med meetings som förra året och även i år ska jag försöka komma iväg på så många som möjligt. Det är roligt att träffa folk och det är även en bra träning att flyga på andra fält än sitt eget. Det är även en bra chans att träna på att hålla nerverna i schack. Säga vad man vill, även om man inte direkt blir nervös så är man mera spänd än på hemmafältet vilket gör att man inte flyger lika tight och varierat som man brukar.

Så, vilka träffar var höjdpunkterna under förra året?

1. HABO

I Habo gjorde jag mitt bästa för att få utmärkelsen "träffens blötaste pilot". Bild av Fredrik R.

Habo var förra årets första träff. Jag åkt dit med mina vänner Danne O och Tobbe. Eftersom det är en bit att resa åkte vi ner till Småland redan på fredagen och sov hos mina föräldrar. Det gjorde att resan på morgonen inte blev speciellt lång. När vi kom till Habo vid 10-tiden var det redan rejält med folk och det var kul att träffa alla dem man inte sett på hela vintern. Fältet var kanonbra, kanske till och med det bästa i Sverige. Det fanns två flightlines som det gick att flyga samtidigt på. En mycket bra grej var att det var krav på spotters. Där ska Haboklubben ha ett stort plus för att de visar att säkerheten alltid kommer först. En annan bra grej var att de hade markerade pilotrutor. Det gjorde att folk inte flög närmare depån än nödvändigt vilket inte är helt sällsynt på andra träffar. Vädret var omväxlande, minst sagt. Stundvis regn och stundvis solsken. men alla höll humören på topp och under eftermiddagen upphörde regnet och flygningen satt fart på allvar. Jag flög då min Logo och hade precis blivit vän med den. jag kommer ihåg att jag inte var speciellt nöjd med min flygning men det var också årets första träff så kanske satte jag ribban för mig själv lite väl högt. Fredrik Rothzen och Fredrik Kjellberg imponerade mest. Tyvärr satte "pich-up Fredan" sin X4 i backen det första han gjorde, men under eftermiddagen fick de upp hans X5 vilket han flög några accar med och visade att han definitivt är ett framtidslöfte. Jonny Käll flög också imponerade, framför allt var det stort och snabbt vilket alltid är en fröjd att se!


2. Norrköping

Min Logo i Norrköping. En av mina sämre flygdagar under hela året, inget satt som jag ville. Bild av Eastcoastheli.se



Logo flygning i Norrköping. Försökte flyga till musik vilket är mycket svårare än vad man tror. Filmat av h76industries

Nästa meeting var i Norrköping och dit åkte jag med Rickard Molin. Det var en endagarsträff vilket gjorde att det räckte med att vi åkte på morgonen. Det var en träff som kombinerade flygplan och helikoptrar vilket alltid är roligt! Mycket spektakulära kärror i luften. Jag gillar speciellt jetplanen som flyger i 300 blås. Mäktigt! Tyvärr var det en kille som kraschade sitt elflygplan så att accarna flög och landade brinnande 10 meter ifrån planet. Det var en speciell känsla att flyga över asfalt, det gjorde att man höll sig högre än vanligt. Själva området var kalas men tyvärr var flightlinen placerad som så att man hade solen i ögonen hela dagen. Även med solglasögon fick man kisa och framåt eftermiddagen var huvudvärken ett faktum. Arrangöreerna verkar ha tagit åt sig av kritiken och kommer under detta år se till så att man istället har solen i ryggen.

3. Helirauk


MrMel, jag och Fredrik Rothzen på Gotland efter en Aurora flygning. Bild: Eastcoastheli.se



Jag med min Atom 500. Detta var en av de första flygningarna med 500an.

Helirauk var en riktig toppenträff! Den började redan på fredagen och jag hade tänkt att stanna i tre dagar. Hemresa söndag alltså. Det var blåsigt på fredagen men i övrigt var det bra väder under hela helgen. Jag och Wiken hade en liten tävling om vem som kunde hinna med flest flygningar under helgen. Wiken satte ribban genom att gå upp klockan 06.45 och börja flyga. jag tror vi både hann med ungefär 30 flygningar var under de tre dagar vi var där. Och då var den mesta flygningen under träffens två första dagar. På söndagen vi hade vi båda sådan sömnbrist att vi inte orkade flyga nått. Fältet på Gotland var lite speciellt då hela landningsbanan lutade. Spännande och lite annorlunda. Man kunde inte heller flyga lågt en bit ut då stod en hel del buskar i vägen. Träffens höjdpunkt var att MrMel tog sig tid och hjälpte mig att tweaka min så den blev 100% perfekt! Tack!

4. Viklanda

Vår träff på Viklanda lockade en hel del piloter trots vädret.

Vid hade en liten träff på Viklanda i början av Augusti. Roligt även om det mest var Sthlm locals som dök upp. Regnet kom fram lite då och då men överlag så var flygbart väder. Dele och Thomas höll grillen igång och det var nära att vi fick se en pyro show då Tobias B hade med sig full utrustning. Tyvärr satte vädret stopp för det.

5. Västerås

Många piloter i Västerås!

Även Västerås var en endagarsträff vilket är ganska lagom. Det roligaste med denna träff var uppslutningen! Riktigt många piloter var på plats och nivån på flygningen var riktigt hög. Oscar Olsson kom förbi och visade hur F3N skall flygas. Vilken talang han är! Även Morgan från Eastcoast heli flög snyggt och kontrollerat med sin 700n. Om jag ska ge någon kritik på detta event så var det avsaknaden av pilorutor. Det gjorde att många ställde sig precis utanför staketet till depån och flög sedan på tok för nära. Det fanns heller inga tydliga riktlinjer kring hur flyglinjerna skulle tillämpas vilket medförde att jag en gång höll på att få en Raptor 30 i huvudet. Men jag tror att arrangörerna kommer tänka på detta till nästa år.



En flygning med min Compass Atom 6HV. Jag premiärflög den dagen innan så detta är någonstans runt 4e flygningen med den.


No comments: