Pages

Thursday, December 09, 2010

Är vinter detsamma som vinter?

Tengvall - inte så stadig på benen när snöfyllda diken dyker upp

Nu har jag varit en vecka på tjänsteresa, den sista för året, i Luleå/Kiruna/Gällivare. Och något som jag inte reflekterat över i speciellt stor utsträckning tidigare är att det skiljer sig mellan vinter och vinter. Vi i Stockholm börjar gnälla så fort snön faller och det blir några minusgrader. Vissa lägger till och med av och flyga under vinternhalvåret. Men efter en vecka här uppe är jag fullt medveten om att det varken är snön eller kylan som begränsningen för flygningen. Det är antalet timmar det är ljust. Vi på sydligare breddgrader ska vara otroligt glada att vi har åtminstone dryga 4 timmar ljus per dag. Här uppe är det ljust dryga timman. Så vill man flyga här är det antingen stressigt att hinna med eller tid att "natt-preppa" helin.

Snön går att ploga bort och kylan går att tackla med vettiga vinternkläder och sändarpåsar. Extrema spotlights vid fältet kanske är en lösning?

Annars har jag trivts grymt bra här i Norrland. Mäniskorna är otroligt vänliga och välkomnande. Det finns ett lugn som inte finns någon annan stans. Om det inte vore för deras väder skulle jag utan tvekan kunna tänka mig att flytta hit.

So long för denna gång - En frusen Big D från Gällivare Lassaretts garage

No comments: