Pages

Wednesday, December 08, 2010

Rem vs kardan?


Thomas - Ingen byter kardandrev snabbare.

En frågan som ständigt kommer tillbaka är vad som är bäst av rem eller kardan. Båda typerna har sina för och nackdelar. Kardan är mycket dyrare vid en krash men funkar bättre under vintern då man slipper tänka på remspännnig. Nackdelen? Kardandreven går ganska lätt sönder om man nuddar marken med tailbladen. Min vän Thomas (bilden) fick upp ögonen för autos i höstas och har sedan dess börjat köpa drev i 10-pack. Han har till och med skaffat en skruvdragare för att snabbt kunna byta drev på fältet. Själv har jag aldrig haft sönder några kardandrev under det året jag flög Trex 600n. Så det gäller att ha lite tur. Så varför har inte alla helisar rem om det både är billigare och håller bättre? Remmar slits och måste bytas ut i större utsträckning än drev. Remhelisar måste även jordas för att slippa problem med statisk elektrisitet. Så det finns ingen win-win lösning. Jag har rem på två av mina helisar och kardan på en. Alla funkar dock bra när det kommer till tailprestanda. Så vad skulle jag själv välja om jag designade en heli? Kardan. Mest för att slippa esd problemen och den ständiga oron över att remmen kan gå av. Men samtidigt gillar jag mina remhelisar då man kan fucka upp autos hej vilt utan att bry sig. Svårt val!

No comments: