Pages

Saturday, December 04, 2010

En olycka kommer sällan ensam


Förra helgen gick min 700 ner för att en tailbult gick av. Denna helg var jag taggad men på andra accen började helin plötsligt låts konstigt och tappade lyftkraft. Jag slog i hold och autoroterade ner den men vid flaren hade jag mycket mindre kvar än vad jag räknade med. Det blev en hård sättning men vid en första inspektion såg den nästan oskadd ut. Det visade sig att en skruv till en kula i swashen lossnat. Märkligt då jag är 100% säker på att jag loctitat den och kontrolldrog skruven för ungefär 10 flighter sedan. Det var bara att sätta i en ny skruv så flög den bra igen! Skönt för jag var beredd på ännu en dyr beställning från fast-lad när jag såg landningen. Konstigt att den kan hålla i 60 flighter och sedan släppa. Jag är iaf glad att kunna åka hem med dn hel heli!

No comments: