Pages

Monday, December 20, 2010

Dålig sikt?



Här har Thomas fått erfarenheten av hur det kan gå när man flyger och det är lite för mörkt...

Att flyga på vintern är både kul och givande. Dock går det inte att jämföra med en lagom varm sommarkväll. Men på vintern är det varken snön eller kylan som begränsar flygning utan ljuset. Iaf enligt mig. Snön går att skyffla bort och kylan kan man tackla med bra kläder och sändarpåse. Men det tråkiga är att det ljust under en så kort tid. Att bara flyga på helgerna är ingen höjdare. För att verkligen få rutin på flygningen behöver jag flyga minst några ggr i veckan. Men varje flygminut bidrar trots allt till en del av ens "ryggmärgs-rutin" och ser till att man spakar rätt då paniken sätter in. Senaste veckorna har det varit mulet och dunkelt under helgernas ljusa timmar vilket försvårar flygningen. Att skaffa en canopy med ljusa färger är ett första steg, men sen då? Inte mycket man kan göra åt saken. Jag vet själv att jag har ganska dålig syn, trots glasögon, och får det genast promlematiskt när ljusförhållandena försämras. Jag har tränat en del på att flyga tightare när det är dålig sikt och det hjälper en del men vissa manövrar bygger på att man tar ut svängarna. Så det är bara träning som gäller för jag är övertygad om att man kan blir bättre i dålig förhållande även om det inte känns lika bra som de perfekta dagarna. Samma sak gäller självklart med vind. Bara att öva!

No comments: