Pages

Saturday, November 06, 2010

Så hur kändes den?

Den är lika lång som mig på längden. Min bil kan frakta den men jag behöver större hiss i huset...

Ända sedan jag börjar flyga helis för 2 1/2 år sedan har alla sagt att 90 är i en klass för sig. Det finns inget som ens kommer i närheten. Så mina förväntningar har varit skyhöga. Men jag har avsiktligt bara flugit 600 och mindre för jag tycker de har varit tillräckligt stora. Sen har det ju självklart varit en ekonomisk faktor. 90 är inte billigt direkt. Men att inte skaffa någon har också varit som att gå och vänta på något gott. Jag har alltid vetat om att någon dag skulle även jag står där med min egna 90a.

Så, hur var det då? Jag kan bara säga att varenda lovord jag hört om 90a är så sant. Den är så maffig att det inte finns någon liknelse. Den är stabil men samtidigt gör vbaren den kvick och vändbar. Den inbjuder verkligen till hård flygning! Man får hålla igen för att försök flyga smooth. Den trackar helt otroligt rakt genom alla manövrar vilket gör att jag vågade flyga den minst lika lågt som min 600. Men det är en liten annan känsla vilket gör att det kommer ta några flighter innan jag är helt van vid den. Men efter varje acc hade jag ett smile upp till öronen.

Jag har lite justeringar kvar att göra på den. Vid låga varvtal och långa pitch stigningar så oscillerade hela helin. Det blev mycket bättre när jag sänkte main rotor gain. Men efter ett samtal med MrMel vilket jag tipset att byta tape till sensorn. Jag har nu tape från Beast-x men den är tydligen för mjuk. Jag ska byta ut till ordinarie Futaba tape och se om det det blir bättre. Jag ska även byta ESC på den. Det sitter ett CC ICE HV80 på den men jag har ett Jive 80HV på min 6HV. De ska få skifta plats. Jag är i mer behov av en bättre gov på 700an än 600an då den suger mycket mera juice ur accarna.

Flera accar skall flygas imorgon. Jag återkommer med mera rapport om hur den flyger!

Vi ställde upp 2 st 600 bredvid min 700 för att jämföra size. På marken är skillnaden marginell men i luften otrolig.

No comments: