Pages

Thursday, November 04, 2010

Ooooopppsss!


En bild på min 6hv efter att jag ditchat den i marken. Det var första gången på 1 och 1/2 år som jag spakade ner en heli. Denna gång var det en blandning av dålig sikt och övermod. Men shitt happens, den är i luften igen. Jag höll mig till Compass orginal delar och kostnaden för att få upp den i luften igen var under 1000 lappen (inkl blad). Inte dåligt för en 600! Compass 615 blad kostar 350 från staterna och funkar minst lika bra som "märkes blad". Jag flyger just nu med Radix 600 och det beror på att jag är inne i en period med mycket autos och där är Radix oslagbara! Dock kommer jag snart gå tillbaka till Compass bladen då de är de som kännts bäst i flygning.

Det tråkiga i smällen var att båda accarna blev smått "mosade" längst fram. Iofs inte så konstigt med tanken med att jag gav 13 grader pitch och skickade den med nosen först rakt ner i marken. Jag och Dele håller på och kollar på om vi kan göra ett extra stag och en kolfiber (eller alu) bit att sätta i nosen på helin för att undvika att ramsidor har vassa kanter. Alltså fördelen kraften för som det är nu ligger ena ramsidan mot ena accen och andra ramsidan mot andra accen. Det går säkerligen att fixa en enkel mod för att minska risken med mosade accar vid krascher. Jag återkommer med bilder när vi har en bra lösning!

No comments: