Pages

Tuesday, August 31, 2010

Länge sedan sist!

Det har varit väldigt lite uppdateringar på bloggen på senaste tiden. Varför? Semestern är sedan länge slut och jobbet och vardagen är tillbaka. Det tar sin tid och ork. Sist jag uppdaterade var på semestern som var slut för en månad sedan. Så vad har jag hänt med min helihobby sedan dess?

Jag har flugit väldigt mycket denna sommar. Ibland har det gått riktigt bra och ibland dåligt. Vissa dagar har alla manövrar känns helt naturliga och andra dagar har inget funkat alla som jag vill, men jag antar att det är del av att utvecklas. Jag har inte tränat speciellt mycket på enskilda nya manövrar utan mera att lära mig det jag redan kan men bättre, lägre och med högre tempo.

Den största nyheten från mig är att jag numera blivit Team Pilot för Compass. Eller rättare sagt deras svenska imoprtör Minicars. Jag kommer hjälpa dem etablera märket i Sverige samt visa upp deras modeller på träffar och meetings. Det känns riktigt kul då jag redan innan starten av sammarbeten hade skaffat en Atom 500 som jag verkligen gillar att flyga. Så nu har jag börjat flyga Compass 50 size heli som heter 6HV. Som namnet antyder tar den upp till 620 blad och går på 12s. Jag har flugit min Logo 282 flghter de senaste 6 månadern och var rejält van vid den och tyckte det var spännande att prova en ny heli som var konkurerande (iaf i samma storlekklass). Logon är duktigt hypad på forum och den har sina rejält trogna fans. Den påminner faktiskt lite om Iphone som man inte får säga ett ont ord om utan att det kommer en skara och försvarar den. Jag har alltid tyckt att Logon flyger bra, inget snacka om den saken. Men jag har heller aldrig fått någon "wow" upplevelse som många Mikado-anhängare snackar om. Och då har jag provat olika accar, blad, motorer och vbar inställningar. Bra, det är Logon verkligen. Men helt överlägsen? Knappast.

Så hur skall jag förklara vad jag tycker om 6HV utan att låta köpt? Den är en sån jä*****la killer! Först kändes det lite ovant eftersom den är rejält mycket lättare än min tidigare Logo setup. När Jag hade 3000 mah accar i Logon var den stressig och nervös och sjukt svårflugen. Så jag var tvungen att gå upp till 4000 mah accar (accarna vägde tillsammans ca 1350 gram) för att den skulle bli lugnare och mer lättflugen. Jag har 3300 mah accar i 6HV (samma nano tech som jag har till 500an) och var lite nervös för att även 6HV skulle bli nervös och stressig. Men icke sa nicke. Den är helt otroligt smooth och lättflugen. Den största skillnaden mellan 6HV och Logon är att 6HV går spikrakt genom allt och jag kan verkligen lita på att den går det jag vill. Jag kan vara mera avslappnad när jag flyger den och lyckas hålla linjerna och placeringen på ett helt annat sätt. Jag flyger den nu på 1950 och det är ett otroligt "pop" i den. Men det låga rotorvarvet gör att den blir följsam och förlåtande. I Idle 2 har jag 2100 och där den är en raket utan dess like. Men jag flyger nästan uteslutande i Idle med 1950. En annan fördel med det låga rotorvarvet är flygtiden man får ut. Jag flyger så hårt jag kan i 4:30 och avslutar sedan med några autos (mer om autos senare) och kan därefter ladda i ca 1700 mah!! Helt otroligt. Jag skulle utan problem kunna lägga på 45 sekunder. Och om man sportflyger eller har bättre collective management än mig kan flyga ännu länge. Så vad sägs om att ha galen 3d prestanda och flyga 7 minuter? Det klagar ingen på direkt. En annan fördel med att ha "mindre" accar i storleksklassen 2650-3300 mah är man kan ladda med 2C om man har en Hyperion duo. Man laddar alltså upp en uppsättning på 30 minuter. Jag har i dagsläget 3 flygningar och eftersom accarna knappt blir ljumna kan jag börja ladda direkt när jag flugit klart. Och det här är allstå med orginalmotorn som man får med i kittet. Jag har länge strävat efter att hitta en bra balans när det kommer till kraft. Många strävar efter så mycket power som möjligt men jag har ändrat mitt tankesätt när det kommer till kraft. Har man för mycket blir det i stället svårfluget. Helin sticker då iväg och minsta lilla miss i timing medför att man tappar placering i manövern. För lite gör det också svårt, men om man har lagom mycket power går det mycket bättre. Logon med 4000 mah 30c accar för mycket för min personliga smak. Om jag ska dra en liknelse var det som att ha en otämjd tiger i en bur och det svåra var att öppna burdörren lagom mycket när man ville ha ut den. Så, lagom är bäst i mina ögon. Med 6HV har jag hittat den balansen.

6HV är även robust och smart uppbyggt. Finns inget som onödigt på den. Jag fick snabbt lära mig att mecka den efter preimären. Den mosades nämligen ner i marken på andra accen. Min nyinköpa Vbar blueline fick spel och flippade ur helt. Jag hade inte en chans att rädda den då den gav inputs jag inte kunde styra över. Efter kraschen skickade jag enheten till Mikado för check och fick ett mailsvar några dagar senare att det var pga dåliga/trasiga sateliter som den förlurade signal. De sa även att de skulle mig med en ny enhet. Konstigt, men generöst. Jag hade vidare diskussioner med en "erkänd vbar expert" som hävdade att det var statisk elektrisitet som störde ut sateliterna. Jag hade inte jordet helin men dock sprutat siliconspray på remmen och det ska enligt många räcka ett 10-tal flighter. När jag fick en ny enhet stod det i följebrevet att den förra enheten gått sönder pga "high vibrations". Så jag hade alltså 3 olika orsaker att välja mellan. Jag byggde ihop min sprillans nya sponsor-heli med nya delar, lämnade kvar samma sateliter och satte dit en helt annan vbar enhet (inte den nya blueline jag fick skickat från Mikado utan en fullsize från Logon) samt jordade helin nogrannt. Nu gick den nya preimären betydligt bättre och ingen konstigheter uppstod. Vad den första kraschen verkligen berodde vet jag ännu inte. Surt, men det är en del av hobbyn.

Har denna drömmaskin någon nackdel? Jag har bara kommit på två saker efter närmare 30 flighter med den. Det ena är att pga dessa lätta vikt är den ganska vindkänslig. Men man kan inte ändra på fysikens lagar. Det andra är att canopyn är väldigt slick och nätt (vilket iofs gör den sjukt snygg) och dess lilla area gör att den blir lite svårare att se när man sticker iväg en bit.
Men det är mer en vanesak än en nackdel.

Något annat som jag gillar skarpt med 6HV är dess autorotations egenskaper. Orginalbladen man får med är 615 mm och de känns mycket bra att flyga. De trackar grymt och helin är agile när det behövs men samtidigt är den inte twitchig och nervös. Min heli väger in på ca 3,2 kg flygklar. Bladen i kombination med vikten gör att den hänger hur bra som helst i autos. Sist jag gjorde autos var med min Trex 600N (jag har iofs gjort några med Logon, men den var så tung att den föll som en tegelsten. Inte helins fel i säg utan det berodde på att jag lastat den med tunga accar). Men nu blev autos kul igen! Jag började med att göra ett gäng upprätta som alla satt bra. Jag hade så mycket rotorvarv kvar att jag kunde hovra nån sekund innan jag var tvungen att landa. Det var kul att komma igång med autos igen och förra helgen stod jag och gjorde autos hela accar. Sen tänkte jag att det var dags att göra dem inverterat. Jag har aldrig gett mig på det på allvar. Jag tränade på det en helg förra hösten med fick avbryta 8 av 10 försök pga jag dödade för mycket HS i flippen över till upprätt. Nackdelen med att flyga Jive är att man har inte ens en lite chans till att avbryta. Har man slagit i hold är det "the point of no return". Jag tränade några inflygningar i Idle 1 för att få i rätt spakkänsla. Det kändes bra. Sen gick jag upp på vad min vän Tobbe kallar "syrgas höjd" och la den inverterat och slog i hold. I samma sekund tänkte jag WHY? Men det fanns inget annat sätt än att slutföra auton. Jag rollade runt den ganska högt och gjorde en vanlig auto ner och landa helt odramatiskt framför mig. Var det inte värre än så? Som jag minns det med 600N hade jag hjärtat i halsgropen från början till slut när det kom till inverterade autos. Men med 6HV är det en barnlek. Så senaste veckan har jag gjort säkert 30-40 inverterade autos där jag mestadels rollat ur men även flippat runt dem. Hur kul som helst! Jag har även börjat vända runt dem 2-3 meter ovanför marken som en extra kryddan!

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om vad jag tycker om 6HV. Men den talar för sig själv. Det är redan 3 personer i hemmaklubben som skaffat 6HV och jag har fått många frågor och mail sedan jag flugit den på Västerås träffen.

På tal om Västerås träffen, det var en riktigt kul träff! Många duktiga piloter som vanligt. Mest imponerade Fredrik Rothzen och Oskar ohlsson. Som vanligt. Oskar är löjligt duktig så när jag ser honom får jag bara mindervärdeskomplex. Men Rothzen är en stor inspirationskälla för mig. Han flyger snyggt, placerat och med en herrejäkla attityd! Att han desutom flyger mjukt och följsamt är endast en fördel. Hans flygning får mig att vilja sätta mig i simmen och nöta till ögonen blöder.

Så vad har mer hänt? Massvis, men efter denna novell tror jag inte någon orkar läsa mera. Så jag sparar det till kommande inlägg.

Som notis: Logon är såld men jag sparade elektronik inför en nytt projekt. Mer info framöver! Men en ledtråd är att "ju större ju bättre"....

No comments: