Pages

Monday, July 05, 2010

Likt en rysk stridsvagn...

Atomen har gått lite drygt 50 flygningar på 3 veckor och den börjar bli väl inkörd. Jag gick i veckan igenom alla skruvar och kollade så att det var åtdragna. Jag smorde remmen och kände på alla länkar så att de kändes. Ändå var missödet framme igår. Servo oket på elevator servot släppte i luften. Jag stod och tränade på att få ner höjden på reverse piroflipp och helt plötsligt gör helin en halv piro och en rainbow rakt i mot oss. Jag spakar iväg den men känner att helin inte svarar exakt på mina spakrörelser. Slår i hold och försöker autorotera den men inser snabbt att det inte kommer gå att göra en flare helt plant eftersom den ligger snett och inte svarar helt korrekt på mina spakrörelser. Så typ 1-2 meter ovanför marken ger jag full pitch och dödar allt rotorvarv. Den går sidleds ner i marken. Jag suckar lite och går fram för att kontrollera skadorna och undersöka varför jag förlorade kontrollen över den. Till min förvåning är det endast landningsstället som knäckts och tailhubben som krökts lite lite. Helt sjukt, jag var beredd på en total make-over mad tanke på farten den hade ner i marken. Som Wiken sa på Helirauk: Den där helin påminner om en rysk stridsvagn...

När vi kollade ytterligare på servooket och skruven blev vi ännu mera förbryllade. Skruven satt kvar i oket och var dessutom fullt i gängad. Det verkade precis som gängorna i servot skulle gett med sig. Inte mycket att göra åt, nu när skruvarna åter igen loctitade och hårt åtdragna. Ibland får man finna sig att aldrig helt kunna ta reda på vad en smäll berodde på. Det är bara att reparera och gå vidare!

Min vän POS hade ett Trex 500 ställ hemma som jag moddat så jag kan använda tills jag får hem ett compass orginal ställ. Han hade även en Microheli tail med kinesvikter som jag fick köpa så det ska bli intressant att se om den tailen gör någon skillnad på prestandan.

Jag hade testat en del med olika pinioner och originalmotorn och Scorpion 3026 1210 kv. Lite klurigt att hitta rätt varvtal då Atomen har mod 1 drev och det blir stor skillnad bara man gårr upp tand på motordrevet. Roligast var nog när jag drevade helt fel och fick 3350 på rotorn. Det är på tok för mycket för en heli med 425 blad. Men herrejäklar vad kul den blev att flyga! Jag var dock otroligt nervös att den plötsligt skulle spängas för det bara tjöt om motor och rotor. Dock blev både motor och acc skållheta efter bara 2 minuters flygning. Men kul var det!

Don´t taco my pack dude!

Alla "hårda landningar" medför en chans att uppgradera helin!

2 comments:

Anonymous said...

Tjena Daniel!

Trist med hårdlandning!
Men som nämner är det ett bra läge för att uppgradera :-)

Använde du locktite till servoskruven? Annars finns det risk att den lossnar. Titandreven är riktigt hårda och glatta så det gäller att vara noggrann med geggan i gängorna ;-)

MVH
Peter Z

Daniel Tengvall said...

Självklart hade jag loctite! Tråkigt, men shitt happends. Den är i luften igen men flyger inte bra då jag verkar fått vibrationer. har beställt delar så jag ska felsöka vidare nästa vecka!