Pages

Saturday, March 13, 2010

Logon 600 är klar!

Det har varit dåligt med uppdateringar på bloggen senaste veckan och det beror på att min lediga tid har gått till att bygga ihop min nya Logo 600. Jag har fått en del mail och frågor om varför jag bytte märke och modell. Tänkte framöver göra en så jämförelse (så opartisk som möjligt) mellan de två helisarna men först berätta varför jag gjorde bytet.

Under så gott som hela hösten gjorde jag reserach på nätet för attta reda på fakta och intryck folk fått om olika modeller. Min ekonomiska situation var under hösten begränsad vilket gjorde att jag inte har hade hur mycket som helst att röra mig med. Jag sket inte guldtackor, så att säga. Mitt mål var iaf att under vinterhalvåret bygga ihop en elmaskin som var "best bang for the bucks". Jag kollade mycket på strechningar av båda Logo och Trex men kom fram till att jag trots allt tycker att 50/600 size är precis lagom för mig. Så efter en hel del forumläsande blev slutsatsen att Trex 600 och Logo 600 var de två hetaste alternativen. Vad skiljde dem åt? Logon var dyrare i inköp, mer svåråtkomliga reservdelar men hade samtigt ett grymt bra rykte om flygegenskaper, design och kvallite. Rexen var billig i inköp, billiga och låttåtkomliga delar och de nackardelar som sades handlade mest om orginal power setupen. Samtigt viste jag att skulle använda vbar vilket innebär att man kan tweaka helin att flyga som man vill.

Så, efter att det lutat åt Logon hela hösten fick jag ett bra pris på en tokblingad Rex av en polare. Jag funderade ett tag och kom fram till att det var värt ett försök. Skillnaden i pengar var faktiskt rejäl. Det gjorde att jag kunnde lägga en större andel av min budget på accar, laddare och nätagg. Så en Rex införskaffades och i samma veva köpte jag nya BLS servon, reglage, uppdaterade vbaren till verisionen med sateliter.

Jag hade dock snålat och köpt de lättaste 20c accarna, mest för att jag visste att vinterflygning sliter på accarna och jag ändå kunde köpa nya frammåt våren. Det sista jag gjorde när bygget var klart var att kolla CG och med de accarna jag hade balanserade den perfekt. Lite ororoande, eftersom det utslöt att jag kunde gå upp till mer mah eller högre c eftersom det hade medfört en ökning av vikt i nosen. Och med FBL är CG otroligt viktigt för att helin skall flyga bra.

Preimärflygningen med Rexen gick smärtfritt. Den flög faktiskt riktigt bra även om kraften inte var riktigt vad jag hade förväntat mig. 12s skall ju vara "the shitt". Det som jag dock var mest förvånad över att jag fick ut ca 4 minuter flygtid och då låg jag i överkant av 80% regeln. Accarna var riktigt varma när jag landade. Det var dock några minusgrader de första helgerna flög så jag väntade med att döma ut det hela. Några veckor senare och förtsta helgen med plusgrader på länge gjorde jag samma test, men kunde aldrig flyga längre än 4:15. Accarna var fortfarande rejält varma. Jag tyckte det kändes skumt eftersom polare som flugit me så gott som identiska setuper har fått ut ca 6 minuter. Så, då provade jag att flyga riktigt lungt ett acc. Alltå mestadelst lugna 8or, lite precisions hovring och nån loop. Landade efter 4 min och kunde ladda i 50%. Det mest avgörande är alltså flygstilen.

Detta gjorde mig lite bekymrad. Jag visste att jag inte kunde gå upp till större accar med mer mah. Inte heller högre c-tal. Funderade en del på annan acc placering men det sket sig duktigt. Det kändes lite dumt att ha en HV-setup men inte kunna uttnyttja alla fördelar såsom hysterisk kraft och samtidigt långa flygtider. I samma veva kommer en polare ut till fältet med sin Logo 600 som han hade bestyckat med 2 x 6s 5000 mah accar. Han flyger 6 minuter och snackade nått om han fick i 40% i accarna....

Då bestämde jag mig för att göra bytet till Logo. Jag kan i princip lasta i hur mycket accar som helst. Det finns inga begränsingar på den punkten. Jag var alltså aldrig missnöjd med hur rexen flög eller kvalliten på delarna. Det var top notch, rubbet.

Summan av kardemumman är alltså att om man flyger sportflyningen eller mildare 3D funkar det klockrent med 12s i Rex 600. Men börjar man smiska på gör konstuktionen det omöjligt att få på tillräckligt med accar.

Logo står klar och jag hoppas på preimärtur i helgen. Mest nervöst, men det är det alltid när en ny maskin ska lyftas för första gången.

No comments: