Pages

Saturday, October 03, 2009

Demoflygningar

Denna vecka har jag haft fullt upp med demoflygningar. Ett välkänt elektronikföretag kontaktade mig för en tid sedan och berättade att de skulle ha två event där de bjöd in sina kunder för kurs och diverse underhållning. En av punkterna på agendan var uppvisning av modellhelikopter. Självklart tyckte jag detta var ett ypperligt tillfälle att få träna på att flyga i "annorlunda" situationer. En fördel med att flyga inför folk som aldrig tidigiare sett en rc-heli är att de inte har en aning om vad som är en svår manöver. Att hovra lågt inverterat imponerar många gånger mycket mer än om man vänder håll i en piroflipp just pga att de inte vet något om svårighetsgraden.

Eftersom min egen heli ligger i bitar på köksbordet ställe min vän och vapendragare Thomas Malmgren upp och lånade ut sin Compass Atom 500 till mig. Vi möttes upp i Täby kvällen innan första uppvisningen så jag fick prova att flyga ett acc och lära känna helin. Det var verkligen en konstig känsla att gå tillbaka till paddlar. Den var liksom halkig och gled runt. Fast det är mest en vanesak. Och den kändes verkligen liten då jag vant mig vid min 600a. Men den var sjukt bra inställd och kändes stabil i luften. Det gav en bra magkänsla inför kommande flygningar.

Första uppvisningen var i Sollentuna vilket passade mig utmärkt då det bara var 10 min med bil från mitt jobb. Platsen jag skulle flyga på var en stor gräskulle och tanken var att jag skulle starta från toppen och flyga ut över själva slänten. Jag mötte upp det glada gänget på ca 30 personer och började med att prata om hobbyn och utrustningen vi använder i 10 minuter. Sen flög jag min repa där jag höll helin på ett säkert avstånd och med mina mått mätt lugn flygning. Det räckt med lite tic-toc och funnels för att publiken skulle utbrista i "ooohhh"...
Eftersom klockan var strax innan 18 började solen gå ner och sikten var ytterst begränsad. Därför flög jag bara 3 minuter. Better safe then sorry. Efter det var det de vanliga frågorna om hur mycket den kostar och hur högt man kan flyga.

Att snacka improviserat om hobbyn i 10 minuter och samtidigt ge ett proffsigt intryck var en utmaning, men samtidigt väldigt roligt!

Thomas Atom som jag lånade. Jag blev faktiskt sugen på att skaffa en liten heli igen. Fast då skulle den självklart ha vbar!

Nästa uppvisning skulle ske i Göteborg. Eftersom arrangörerna stod för alla omkostnader (inkl utebliven arbetsinkomst) plus ersättning tänkte jag att det är väl roligare att sticka till Gbg en dag och flyga heli än att sitta på kontoret. Visst känns det lite udda att köra bil totalt 10 timmar för att flyga 3 minuter. Men vad gör man inte för att ge en bra show? En vän till mig, som ursprungligen är från Kina, följde med och på de 3 timmar vi fick över i Gbg hann vi med en massa roliga saker. Vi kollade in ett glasmästeri, en krukmakeri, några sevärdheter, en butik med hemmagjorda sötsaker och vi fick även uppleva köerna in och ut ur staden.

Uppvisningen i Gbg var relativt lik den i Sthlm. Lite mera folk, kanske runt 40 st, men färre frågor. Ytan jag skulle flyga på verkligen speciell. Jag kunde lyfta på en asfaltsväg och sedan flyga över en gräsplätt som hade 2 meter högt gräs. Till höger om mig fanns elledningar och på vänster sida bländade solen. Eftersom jag inte hade chansen att provflyga platsen innan uppvisningen var det bara att ge järnet från början. Men det gick bra och publiken verkade nöjda med det de fick se.

Uppvisningen i Göteborg gick bra. Det var iaf skönt att inte krascha en kompis heli inför publik (vilket jag lyckades med på förra årets hobbymässa).

Eftersom gräset var så pass högt, och ojämnt, gällde det att flyga högt . Men det var enkelt att "klippa gräset" inverterat eftersom man gjorde det i ögonhöjd...

Det var inte helt oväntat männen som var intresserade av det tekniska. Kvinnorna undrade mest vad det kostade och om det var tidskrävande.

No comments: