Pages

Friday, February 20, 2009

Utveckling kräver tålamod och fokus

Jag har då och då fått frågan om hur man sätter fart på utvecklingen på sin flygning. Vad krävs och vad ska man fokusera på? I mina ögon är det viktigaste att lära sig orienteringen på helin i alla riktningar. Visst är det kul att prova nya manövrar men om man inte kan kontrollera helin i alla situationer kommer man ha det svårt att gå vidare i utvecklingen. Det första man bör lära sig är all upprätt hovring och grundläggande åttor, Sen samma sak inverterat. Ett bra sätt att se om man orienteringen är att göra långsamma pirrutter, det bör alltså ta mer än 5 sekunder att snurra ett helt varv, och hålla dom på samma ställe. När man kan hovra obehindrat och flyga runt både upprätt och inverterat har man en mycket bra grund till vidare utveckling.

En annan sak som underlättar är att vara fokuserad när man tränar i simulatorn. Visst, det är lätt att börja göra ”roligare” saker än grunderna. Och det är mycket bättre att sätta sig i fyra stycken 15 minuters pass än ett pass på en timma. Jag hade i början en lista uppsatt bredvid datorn som jag följde. Första halvan bestod av manövrar och moment som jag redan kunde och andra halvan manövrar jag kunde dåligt eller ville lära mig. Denna lista tog ca 15 minuter att köra igenom och det gjorde jag några ggr per dag. Då fick jag både bättre kontroll på sådant jag redan kunde samt en liten dos av nya utmaningar. Samma sak gäller flygning på fältet förutom att man inte bör prova sådant man inte ännu klarar av.

Hovring tail-in är buskenkelt. Precisionshovring är hur svårt som helst. Kolla bara på F3c killarna.

Nu ska jag vara lite osvensk och strunta i jantelagen och säga att jag är lite stolt över vad jag lyckats lära mig på det året jag flugit rchelis. Hur? Att träna i simulatorn är en sak men att ta kunskapen vidare till verkligheten är en helt annan. Det handlar om mentalitet. Jag tror att man behöver ha en stor dos koncentration och en del ”just-do-it” tänkande. Vad menar jag med det och hur har jag gjort för att träna upp det?

1. Koncentration. Jag tror alla är beredda att hålla med om att koncentrationen är nyckeln till lyckad heliflygning. Alla har självklart olika förutsättningar men jag tror att alla kan träna upp sin förmåga. Man kan träna på många olika sätt och jag är övertygad om att tar lång tid att lära sig att koncentrera sig till 110 % hur man än gör. Jag har tävlade aktivt med rcbilar i ca 5 års tid. I början var jag ett nervvrak och gjorde flertalet missar under ett och samma heat. Men under åren lärde jag mig att hålla mig lugn och sista året kunde jag köra nästan en hel tävlingsdag utan att göra ett misstag. Detta har jag försökt att ta med till heliflygning. Tiden på ett heat är ungefär lika lång som en flygning. Och likheten är stor. Man kan inte slappna av när man kör bil, för släpper man koncentrationen en tiondel av sekund kan det innebär en miss som gör att man är ute ur leken. Samma sak gäller med helin förutom att konsekvenserna blir mer ekonomiskt kännbara.

2. ”just-do-it” mentalitet. Under hela mitt tonårsliv åkte jag skateboard. Jag älskade det. Och på samma sätt som med rchelis gällde det att lära sig nya manövrar, eller tricks som vi kallade det. När man provade en ny grej förstod man oftast inte alls hur man skulle gå tillväga. Efter några månader började man få kläm på det. Och ett år senare satt det i ryggmärgen och man kunde inte förstå hur man kunde tycka det var svårt. Precis som flygningen. Och att ett misslyckande av en manöver ger konsekvenser fick man lära sig den hårda vägen. Blåmärken och stukningar hörde till vardagen. Det enda sättet att överhuvudtaget våga göra något nytt, eller bara fortsätta, var att blockera tankarna på konsekvenser. Man fick lägga dom åt sidan i skallen och ”just-do-it”. Detta tankesätt har jag tagit med mig till flygningen. Visst, jag kraschar säkert oftare än andra men jag tror även att om man hela tiden flyger på gränsen av sin förmåga så utvecklas man snabbare och mera. Lägg tanke på att krascha åt sidan och bara flyg. Andas in och föreställ dig att det är simulatorn du sitter vid.

Min tid som skateboardåkare bjöd på både spänning och smärta.

Jag försökte skriva detta så ödmjukt jag kunde och tanken var inte att framhäva mig själv utan ge tips till de som vill utvecklas och gå vidare med flygningen. Det finns säkert lika många tankar ang. detta som utövare. Och det viktigaste är att man har roligt. Har du tips att ge mig är jag mer än tacksam över ett mail!

2 comments:

Anonymous said...

Snart kommer du skriva en bok om att koncentrera sig och lära sig någon man verkligen vill...... :D
Keep on with the good spirit
Jag hejar på!

Anonymous said...

vafan, vi bor grannar.
Å du e fd skejtare :D
Ska vi börja åka igen?

r50se laddar..