Några vänner slöt upp under förmiddagen och som tur var hade Peo med sig ett extra landningställ som han lånade ut. Jag fick hjälp att undersöka helin och det enda vi kunde hitta var att tailaxeln var mikroskopiskt krokig. Troligtvis var det efter förra helgen fadäs då den välte efter att jag spoolat upp den på en isfläck. Den krokig axlen gjorde att slidern bindad lite grann. Frågan är om det lilla kan ha gjort att tailen betedde sig så? Jag har beställt ny axel och hoppas kunna testa helin igen nästa helg. Men det kommer bli nervöst att lyfta...

Kan en krokig tailaxel var roten till allt det onda?
Som tur var har jag numera två helisar och kunde plocka fram "b-maskinen". Den är lite annorlunda då det sitter ett 401 gyro och Scorpion 1210 motor på. Det gör att jag måste anpassa flygningen därefter vilket på ett sätt är lärorikt. Jag har mindre kraft än vad jag är van vid och 401an har varken konstant pirohastighet eller tvära stopp. Jag får helt enkelt tänka mer på hur jag spakar. De två manövrar jag fokuserade mest på var 4-point tic-toc och piroflippar med två varvs piros per flip. Det är inte manövrar jag kan bra men jag känner mig så pass säker att det är inte en ständig risk för krasch. Med mera träningen kommer jag säkerligen lära mig dom bättre. I övrigt gck flygning riktigt bra och jag hann med att flyga ungefär 10 accar.

Det var fullt hus på lördagen på Viklanda. Här är Peo i full fart med att värma händerna på en medtagen kolstavs-påse.
Söndagen snöade bort helt. Några piloter flög trots vädret men jag valde att stanna inne i klubbstugan och inte riskera att krascha min enda, för tillfället, flygdugliga heli. En vecka till nästa flygning och tills dess blir det som vanligt mycket tid i simulatorn.
No comments:
Post a Comment