Pages

Thursday, May 12, 2011

Vikt på accar



200 gram för lätta...



Jag har senaste dagarna kollat runt en hel del på nätet för att kolla efter vilka accar jag framöver skall skaffa till min Logo 600. Jag vet en del, har fått redan på några saker och har ännu mer att lära. Det jag vet i dagsläget är att helin blir för lätt med 3000/3300 mah accar då jag själv provat det. Förra året hade jag 4000 mah 30C vilket blev för tungt. För att få perfekt CG i helin bör man sträva efter att ha accar som totalt väger 1200 gram. Med lättare att accar kan man skjuta dem framåt lite grann och med tyngre så kan man faktiskt vikta tailen lite för att få till tyngdpunkten. Men jag vill helst undvika att vikta tailen då det försämrar prestandan och tailservot får jobba hårdare.



Så, vad är för och nackdelarna med olika setuper. Alla gillar olika, vilket är det första man måste ta i beaktning. En del gillar lätta helisar, men andra föredrar tyngre. Jag tillhör den senare skaran.


Fördelar med lätt helin:


* Bra häng i autos


* Flyger bra även på lägre HS


* Känns "popig" när man gör snabba inputs med collective


Fördelar med en "tung" heli:


* Tar vind bra


* Trackar rakare och bättre genom manövrar


* Blir mer lättflugen


Så på något sätt gäller det att hitta ett mellanting. Och självklart kommer den ekonomiska faktorn in i bilden då det är fruktansvärt stor skillan mellan olika accar. Jag funderar i dagsläget på två olika setuper:


2 x 6s 3600 30C mah Turnigy accar (1198 gram enl HK spec) och fortsätta med min Radix 600mm blad.


2 x 6s 4000 25-50C Nano-tech accar (1256 gram enl HK spec) och skaffa ett par Edge 623 blad.


Varianten med 3600 accarna är billigare och "enklare". Men den med 4000 mah ger nog än känsla av en större helin då jag får både större rotordisk och tyngre helin men det kommer krävas en del fixande för att få till CG.


Jag funderar vidare. Om någon av er läsare har tips och råd angåenda accar till Logo 600 tar jag gärna emot tips och råd!

No comments: