Pages

Wednesday, May 25, 2011

Hemma från Habo


Johnny K´s JR Sylphide! Så otroligt vacker maskin!


Jahopp, då var årets Habo träff avklarad. Och vilken grym trädff det var! Vädret var på var sida med sol hela dagen och trots att det var ganska blåsigt på förmiddagen blev det kanon och nästan vindstilla på eftermiddagen. Det var väldigt roligt att träffa både gammla goda vänner såsom nya bekantskaper. Extra roligt var att så många kom bra och presenterade sig och sa att de brukade läsa min blogg! Tyvärr har det var lite dåligt med uppdateringa på senaste tiden men det ska det bli ändring på.

Habo klubben har en mycket trevlig och välplanerat flygområde. Det är två flightlines och båda utnyttjades flitgigt under hela helgen. En bra detalj var krav på spotter. Det gjorde att alla kunde flyga utan att några missöden inträffade. Fältet är stort det finns gott om utrymme till att från box-3D flygning till F3C. På tal om F3C, det var några sjukligt duktiga lirare på plats som flög och visade vad renhet och placering innebär. Dock kan jag inte riktigt förstå varför de flyger så långt bort? Vad vinner man på det? Det bli ju genast mycket svårare att se hur bra/dålig manövern är. Sen måste man vill inte flyga till närmaste byn för att ta sats?

Så vad kan jag mer konstera? Jo, att inget fungerade för mig denna helg. Varken helis eller flygning. Det började med att min Trex 700e la av. Den har funkat klockrent i 6 månader och närmare 300 flighter. Men just denna dag var envägslagret tvunget att ge upp. Surt, men sånt som händer. Logon flög till en början bra även om mina egna accar var för lätta i vinden och till slut puffade. Som tur var fick jag låna en Voltz acc av Johnny K (stort tack kompis!). Men i slutet av dagen började jag få vibrationer i den och både Mel och Rothzen hjälpte mig felsöka men vi kunde inte hitta något uppenbart. Så då var det bara att packa ihop.

Något jag märkt sista tiden är att jag har blivit mer och mer ljuskänslig. Som tex i början av dagen provade jag att flyga med mörka solglasögon. Det hjälpte föga då helikoptern blev en ltie svart prick mot de mörka molnen. Sen provade jag gula glasögonen med det gjorda att alla färger smetades sammans och allt djupseenden försvann. Under hela dagen hade jag grymt svårt att flyga under "trädgränsen". Då såg jag inget alls. Så jag fick flyga högt i hopp om att himmeln då skulle ge mig lite bättre kontraster. Troligen behöer jag gå till optikern och kolla upp min syn igen...

Så, för att summera träffen men några korta meningar:

* FreddanK flög som en kung. Den enda pilot i sverige som börjar närma sig Oskars nivå. Lite mera träning på precision och renhet så blir Freddan vassaste killen i stan!
* Johhny K har utvecklats något enormt och har en så otroligt snygg och ren stil att jag nästan blir tårögd. Han och Rothzen (samt Oscar) är mina största förebilder när det kommer till 3D flygning i Sverige.
* Killarna i kiosken var suveräna! grymt trevligt bemötande hela helgen.
* Många helisar gick ner i backen framåt eftermiddagen
* Tvättbjörns-brännan var standarn på de flesta framåt kvällen
* Jag måste lära mig att ha koll på maskinerna så de inte havererar så fort det blir träff...

Nu är det bara att ta nya tag på satsa på Norrköping om två veckor!

No comments: