Pages

Monday, March 28, 2011

45-90C är kul!

Sådär, då har jag varit ute och testat min nya accar. Nano-tech 45-90c var riktigt kul och levererade hur mycket kraft som helst. De blir knappt ljumna och jag flög ungefär 5 minuter med dem. Jag flög dem 3 flighter vardera och kommer fortsätta hålla koll på hur de verkar framöver. Det positiva är att de väger ungefär 200 gram mindre än mina Turnigy 5000 mah 40C vilket innebär att helin får en flygvikt på ca 4,9 kg. De 200 grammen märktes rejält mycket i luften och helin blev snäppigare! I lördags hann jag med 10 flighter med 700an och efter flygpasset var klart gjorde jag en koll på helin och upptäckte då att en av mina skruvar till motorfästet hade gått av. Konstigt, kan det ha att göra med att ramen flexar just där? Jag har nu beställt stainless skruvar från fastlad för att få ännu bättre hållbarhet! Jag uptäckte även att min Hyperion 4035 500 kv hade börjat "krympa isär". Troligtvis har c-clipset i botten lossnat. Så nu har jag beställt nya lager + clips så motorn får gå igenom en service. Den har trots allt gått felfritt i 300 flighter!

Tobbe hade fått hem Herringbone drev till sin 700 och testade dem men var tvungen att montera pinionen "upp-och-ned" vilket jag gjorde att set screwen inte träffade flatspoten. Pinionen släppte hela tiden. Nytt försök nästa helg!

Thomas och Richard letar vibbar med vbar analyzer.

4 comments:

Anonymous said...

Daniel, rostfria skruvar är generellt svagare än vanliga av kolstål "12.9". Det går att hitta lika starka men man betalar ju en del extra (det kan ju vara ok om man tycker det är snyggt). Eftersom jag själv inte är expert på området litar jag på Rich från RTL Fastners i den här frågan, se nedan.
/Lars J, Linköping

Stainless is weaker. I'd stay with black 12.9 alloy.

Rich

Quoting Lars Jonsson
> Hi,
>
> I wonder how the stainless fasteners compare in strength to black
> alloy steel, grade 12.9. I guess it would be nice to use stainless
> (looks good
> also) but I would not like to give up strength for use in a RC heli.

Daniel Tenvall said...

jaha, där ser man! Då har jag lärt mig nått nytt. Men jag kommer nog använda de skruvar jag beställt som "back up", alltid bra att ha extra skruvar hemma.

peo_s said...

jepp

rostfritt är mjukt...

peo_s said...

scorpion har vad jag minns bara C-clips uppe. Nere sitter bara skruvar direkt genom kannan mot axel.

flexar det (ett spel upp och ner) så kanske du behöver lossa skruvarna i botten och knacka ihop den så spelet minskar.