Pages

Friday, January 07, 2011

Phoenix 3.0M

Ny uppdatering till Phoenix flight sim!

Jag har haft lite strul med att uppdatera Phoenix till nyare versioner. Den jag kört på senaste året tror jag haft namnet 2.5N. varje gång jag försökt att uppdatera får jag "failed" innan uppdateringen slutförts. Dele tog sig tiden (Tack chompis!) och brände ut senaste 3.0M på en skiva som jag installerade för några kvällar sedan.

Så vad det verkligen en förbättring? De har iaf förändrat flygkaraktärerna rejält. En otrolig skillnad. På den positiva sidan är att den har fått helin mindre perfekt vilket gjorde flygning mycket svårare än tidigare. Förr har helin spårat helt perfekt genom alla manövrar och man har inte alltid behövt göra speciellt mycket korrigeringar. Nu drar den snett och sticker iväg, tappar fart och alla andra konstigheter som helisarna även gör i verkligheten. Den intressanta är att helt plötsligt gör jag samma misstag i simmen som i verkligheten. Jag tror att detta är bra då simulatorn kommer att ge bättre träning och vara mer förberedande än tidigare. Men samtidigt känns det konstigt för mycket av grejerna som satt 110% tidigare får jag nu verkligen anstränga mig för att ta mig igenom snyggt.

Det enda negativa jag kunnat hitta med nya uppdateringen är att responsen i pitchen ibland känns lite som en gummisnodd. Vissa manövrar blir lite gungande. Men det ställer högre krav på att man hanterar sitt collective management och inte fulspakar. Sen tycker jag även att helin bygger lite väl mycket fart i vissa situationer, vilket i och för sig också ställer högre krav på spakningen.

Det blir en utmaningen att träna i simmen framöver. Men förhoppningsvis ger det mer kvalitet i den verkliga flygningen vilket är det huvudsakliga syftet med simulatorn.

No comments: