Pages

Wednesday, January 12, 2011

Mer än en hobby?

Vad betyder heliflygningen för dig?


Alla håller som flyger radiostyrda helikoptrar gör det av olika anledningar. En del tycker det är en frihetskänsla att styra något som obehindrat rör sig genom luftrummet. Andra gör det för att det är skönt att komma bort från vardagsstressen. En del gör det för att kaffet smakar extra gott på det lokala flygfältet. Många är väldigt intresserade av tekniken och tycker att släppet av en ny beta firmware är det bästa som finns. Andra gillar när det ligger en avi på dörrmattan när man kommer hem. Som sagt, allt håller på med detta av olika anledningar. Själv ser jag ett stort nöje i att utvecklas som pilot. Självklart gillar jag även allt det jag nämnde ovan, men den största drivkraften är den personliga utvecklingen. Jag gillar att sätta press på mig själv och sedan se hur träning ger utveckling och nya färdigheter. Så har det varit med alla aktiviteter jag gett mig in på. I tonåren åkte jag skateboard och satsade 110% på det. Hela tiden utvecklades jag och blev skickligare. Men på grund av en hel del skador var jag tvungen att dra ner på mängden träning och utvecklingen avstannade. Jag stagnerade. Då tröttnade jag och hittade något annat att göra. Jag började tävla med rcbilar i 20-års åldern. Samma sak där, de första åren utvecklades jag i rask takt och sedan planade utvecklingskurvan ut. Samma sak kommer troligen att hände med mitt heliflygande. Den dagen jag inte längre märker att jag utvecklas kommer jag troligen tröttna och börja med något annat.

Men för dem som satsar stort på att bli skickliga inom just sitt område, är det då en hobby dem utövar? Jag tror få sa till Zlatan när han som 15-åring gick till fotbollsträningen att det var trevligt att han hade en hobby att hålla på med. Tony Rickardsson har några vmguld att tacka sin ”sysselsättning” för. Om jag ser på min syn på mitt helikopterflygande så är det så otroligt mycket mer än bara en hobby. Jag tillägnar varje sekund av min lediga tid till denna sport, som jag hellre skulle vilja kalla det. Men för dem som åker ut till fältet några gånger i månaden är det säkerligen mer en hobby. Jag har siktet inställd på att bli riktigt duktig som utövare och är beredd att offra blod, svett och tårar. Att kalla min dedikation för hobbyutövande känns nästan som kränkning eftersom det för mig är något så mycket mer än något som fyller ut min lediga tid då och då. Dedication never takes a day off. Jag vet att jag alltid har roligt på väg mot mitt mål även om det vissa gånger krävs mer tålamod och ansträngning. Så, vad tycke ni andra om heliflygandet? Är det en ren hobby och fritissysselsättning eller finns fler än jag som ser det som något mer än så?

No comments: