Pages

Tuesday, January 04, 2011

Laddare och accar

Det går verkligen åt mycket accar och laddare när man flyger el och är effektiv när man är på fältet. När jag flög nitro så var det bara att tanka i och flyga ännu en gång om man nu var sugen på det. Det har snackats mycket om att det skulle vara väldigt dyrt att flyga el. Små maskiner, alltså upp till 600, är mycket billigt. Men 600 och 700 kostar en slant men det är enbart initialt. Uppstarten är dyrare men sedan blir det garanterat billigare i längden.

Något jag reagerat på sista tiden är att det är så himla mycket tunga grejer som ska släpas med till fältet varje gång. Min rygg gillar inte det faktumet. Till 700an väger accarna ca 1,7 kg styck och jag har fem uppsättningar. Sen laddare och nätagg på det. Samt sändare och verktyg. Vill jag dessutom har med mig en till heli till fältet är ytterligare accar att släpa på. Jag måste hitta något bra sätt att packa grejerna för till våren kommer flygningen att trappas upp, garanterat. Kanske en stor ryggsäck, en sådan man har för vildmarksliv, är något att skaffa?

700e maskiner kräver en hel del accar och kraftiga laddare...

No comments: