Pages

Saturday, January 22, 2011

Klart godkänt med 20c i 90E!

Idag var det flygdag på Viklanda och att gå runt på fältet gjorde att man kände sig som Bambi på hal is. Flera gånger var jag på väg ner i backen med som tur nog var balansen med och styrde upp situationen. Det vore verkligen jobbigt att komma hem med en kvaddad heli som berodde på att man landade på den när man halkat. Idag kändes flygningen lite halvdan, antar att det berodde på lätt huvudvärk och lite dålig sömn i veckan. Men nog tusan var det lika kul för det och jag hann med 5 flighter. Det intressantaste var att jag provade ett par 6s 5000 mah 20c accar som har några cykler på sig och blev positivt överraskad. Jag trodde de skulle vara slöa och att flyga dem direkt efter ett par 40c accar skulle inte göra bedömningen riktigt rättvis. Men det gav mer power än jag räknade med. Det var egentligen bara när jag verkligen pressade som motorn tappade varv. Och de hade ingen tendenser till att puffa efter 6 minuter "hård" 3D (hatar uttrycket då det inte säger nått alls egentligen). Det kan vara bra att veta för alla som sportflyger och flyger lite lugnare att 20-25C räcker längre än vad man tror.

Vi snacka en del om vikt idag och alla som flyger 6HV uppger att helin känns otroligt lätt i luften. Men är den verkligen så mycket lättare? Vi vägde några helisar i samma storleksklass och kom fram till att den är ungefär 200/300 gram lättare än Trex 600e. Det är inte så mycket på pappret men i luften märks det grymt mycket. Och speciellt i autos där den hänger hur länge som helst! Jag vägde min Trex 700e och med 20C accarna vägde 5,05 kg. Med 40c vägde den 5,21 kg. Perfekt, precis den vikt jag vill ha. Lättare så blir den yvig och nervös att flyga och tyngre gör den osmidig och drar mer juice ur accarna.

Rickards Trex 600e med 6s vägde 3600 gram ungefär (Bec pro, ingen mottagaracc)

Björns 12s Trex 600e (Jive, ingen mottagaracc) vägde 3800 gram.

Deles Compass 6HV (Jive, ingen mottagaracc) vägde 3500 gram.

Rickards sista flygning för dagen. Det är lite som att dricka öl på krogen, det är den sista man blir så fuckad av....

Mats premiärflög sin "green mean machine". En Trex 550e med Vbar. Flög som en dröm redan på första lyftet.



No comments: