Premiären gick långt över förväntan! Första dagen, alltså i lördags, märkte jag direkt att tailen inte alls funkade som jag ville. Det spelade inte någon roll hur jag ställde in parametrarna i vbaren, alla pirros var otroligt ojämna. Tailen kunde tveka vid piros in mot vinden och sedan snurra hej vilt i medvind. Jag skickade filen till Mel och han kunde konstatera att något inte stod rätt till med tailservot. Så det tog väl åtminstone några minuter innan ett nytt servo var beställt. Det blev ett Turnigy BLS 980. Jag har ju MKS motsvarighet i Logon och det funkar klockrent. Men min vän Daniel Olsson hade ett nytt Align 650 liggande som jag knep för en bra peng. Detta monterade jag och det får sitta i tills det att jag får mitt BLS servo.
Det tog några flighter att ställa in helin efter mitt smak och tycke. Men den kändes hela tiden bättre och bättre. Rotorvarvet var lite väl lågt även på 100% trottel och jag hade inte riktigt den responsen på collective som jag ville. Det enklaste hade varit att dreva upp en pinne, men eftersom helin har mod 1 drev och motorn 5 mm axel är det inte det lättaste att få tag på en annan pinion. Polarna på fältet som också flyger Atom 500 kör med 10t pinion (jag har 9 nu). Så det blir till att beställa en sådan också framöver. Men Thomas hade en Scorpion 3026 1210kv liggande som har lite högre kv än originalmotorn. Så den slängde jag i och nu hade jag genast den HS jag ville ha! Vet inte riktigt hur högt det var men jag tror att det låg runt 3000 rpm iaf. Det ylade duktigt när man slog i Idle 2.
Nu till flygningen. jag har provat många olika T-rex 500, både med paddlar och med FBL. Denna heli DÖDAR T-rex 500 rakt av. Den flyger nått så sjukt bra. Otroligt stabil och följsam, men samtidigt kvick och vändbar när det behövs. Jag trodde när jag skaffade den, baserat på min tidigare erfarenhet av 425 helis, att jag bara skulle ha den till att busflyga med. Men jisses alltså, den är ett perfekt komplement till Logon. Den flyger som en liten 600. Jag kunde köra hela mitt program rakt av med den och det kändes stabilt och inte alls nervöst. Självklart lite ovant eftersom det är en ny heli. När dagen var slut, alltså i söndags, kom jag på mig själv att jag bara flugit 1 flight med logon och 7-8 med Atomen. Kanske är det nyhetens behag. Men jag har en känsla av att denna heli kommer få många flygtimmar i sommar!
Det tog några flighter att ställa in helin efter mitt smak och tycke. Men den kändes hela tiden bättre och bättre. Rotorvarvet var lite väl lågt även på 100% trottel och jag hade inte riktigt den responsen på collective som jag ville. Det enklaste hade varit att dreva upp en pinne, men eftersom helin har mod 1 drev och motorn 5 mm axel är det inte det lättaste att få tag på en annan pinion. Polarna på fältet som också flyger Atom 500 kör med 10t pinion (jag har 9 nu). Så det blir till att beställa en sådan också framöver. Men Thomas hade en Scorpion 3026 1210kv liggande som har lite högre kv än originalmotorn. Så den slängde jag i och nu hade jag genast den HS jag ville ha! Vet inte riktigt hur högt det var men jag tror att det låg runt 3000 rpm iaf. Det ylade duktigt när man slog i Idle 2.
Nu till flygningen. jag har provat många olika T-rex 500, både med paddlar och med FBL. Denna heli DÖDAR T-rex 500 rakt av. Den flyger nått så sjukt bra. Otroligt stabil och följsam, men samtidigt kvick och vändbar när det behövs. Jag trodde när jag skaffade den, baserat på min tidigare erfarenhet av 425 helis, att jag bara skulle ha den till att busflyga med. Men jisses alltså, den är ett perfekt komplement till Logon. Den flyger som en liten 600. Jag kunde köra hela mitt program rakt av med den och det kändes stabilt och inte alls nervöst. Självklart lite ovant eftersom det är en ny heli. När dagen var slut, alltså i söndags, kom jag på mig själv att jag bara flugit 1 flight med logon och 7-8 med Atomen. Kanske är det nyhetens behag. Men jag har en känsla av att denna heli kommer få många flygtimmar i sommar!
1 comment:
Välkommen till Atom klubben!
/Thomas
Post a Comment