Pages

Monday, January 25, 2010

Och så var man åter igen i luften...

Det har tagit mig 6 månader av övertid, extraknäck och utförsäljning av nitroprylar men nu står den helt flygklar! Många har mailat mig och frågat vad det blev för heli tillslut. Det blev en Trex 600e! Varför? Ja, jag vet att jag skulle kunnat skaffa mig en Logo. Men det verkar otroligt bökigt att få tag på reservdelar. De jag pratat med har antingen ett extra kit hemma eller kan tänka sig att inte kunna fixa hop helin direkt efter en krasch (dvs flyga sin andra helis). Jag har varken råd med ett extra kit eller en extra heli. Så största prioriteten för mig är att snabbt kunna få tag på delar till ett vettigt pris om olyckan skulle vara framme. Därför föll valet på Align.

Vissa förespråkar den tyska kvalliten och sågar Align längs med fotknölarna. Men jag förösker vara opartisk och så det hela från ett större perspektiv. Jag var riktigt nöjd med hur min 600N flög och kvalliten var det inget fel på. Delar slets inte ut fortare än normalt och aldrig någonsin fick jag gängpaj. Det glapp som fanns berodde mer på slitage än på tillverkningstoleranser. Och när man sätter FBL på helis tar man bort mycket av skillnaderna. Det som då spelar roll är hur pass bra man kan få till CG och hur tailen är konstruerad. Jag visste att med lite research kan man få till CG perfekt på en Rex och tailen har kardan vilket jag föredrar före rem.

Så vilka argument fanns då för att skaffa en Logo istället för en Rex? Kvalliten säger många. Men är kvalitetsskillnaden verkligen så stor? Hur mycket är hype då? Det blev iaf en Rex och jag kommer göra mitt bästa för att flyga skiten ur den. Så många verkar tro att det nästa är ett måste med Mikado, Kontronik och flashiga accar för att flyga bra 3D. Det är alltså dags för mig att ta på mig underdog-dräkten och motbevisa alla. Vem vet, i höst kanske jag sitter med en Logo under armen och priser den. Men tills dess kommer jag flyga mitt monster. Och nedan är specen:

Trex 600e ESP
MKS BLS 950 servon till cyclic
MKS BLS 980 servo till tailen
Castle HV85 reglage.
Caste Bec PRO 12s bec
Scorpion 4035 500 kv
Vbar. Den nya med sateliter.
Radix main och tailblad
Flightmax 6s 3000 mah accar x 2
Custom heli ramsidor (2 mm och plats för stora 12s motorer)
Quick UK swash
RJX rotorhuvud
KDE Anti rotation bracket
Quick uk pushrod till tailen
Avan pushrod guide
Quick UK canopy mounts

Så hur gick premiären? Helt odramatiskt! Den flög bra redan på första accet. Jag tog några rundor till och tweakade till inställningarna för att de skulle passa mig. Helin kändes hur grym som helst! Helt otroligt direkt och precis. Jag körde ganska lågt rotorvarv, 1850, och 13 grader i pitch vilket gjorde den till lagom responsiv i collective. Jag vill inte ställa upp den till max för då kommer inte flygningen bli lika följsam. Det märktes att jag fått till CG för disken låg verkligen helt plant i pirro funnels.

Första intrycket är långt över förväntan! Trodde faktiskt inte att den skulle kännas så bra så snabbt. Och kraften går inte av för hackor! jag stod och gjorde 4-punkts tic tocs och en polare tog fram tachometer. Han började garva och sa att bladen stod helt still genom hela manövern...

Nästa helg ska jag fortsätta justera den och vänja mig vid flygningen!

Daniel Tengvall - åter igen elflygare

3 comments:

Anonymous said...

Grattis,du kommer märka mer pulver när värmer kommer.Vi hörs.Mvh Micke i Nyköping

Anonymous said...

Fett grymt Daniel! Jag kommer till Viklanda och kollar i vår.
/Nicklas i Västerås (som köpte en av dina 500 i våras)

Daniel said...

Hmmm... Det var du som sa det... --> "Vem vet, i höst kanske jag sitter med en Logo under armen och prisar den" :)