Pages

Sunday, November 22, 2009

Soligt och skönt!

Lördag och dags för flygning! Det är inte varje gång man har tur med denna helg hade vi det. Det har varit duggregn, mulet och några få plusgrader kombinerat med kyliga vindar i nästa tå veckors tid. Men just till denna Lördag klarnade det upp och blev 12 plusgrader och måttlig vind! Min polare Thomas hade skaffat mini Vbar till sin Compass Atom 500. Vi hade fixat setupen för några kvällar sedan och allt verkade gå enligt planerna. Eftersom jag har flugit flybarless i drygt ett halvår har jag iaf lärt mig grunderna och kunde hjälpa honom förklara installationen och setupen i mjukvaran. Thomas var den som hjälpte, och förklarade, hur saker och ting funkar med helisar när jag började för nästan två år sedan. Så det känns skönt nu när jag äntligen kan bidra och ge något tillbaka.
En nervös Thomas innan första lyftet utan paddlar!

Efter några lyft och lite tweakande kändes inställningarna rätt men det var ändå något som inte stämde. Den gav inputs utan att man gjorde något! Om man stod och hovrade kunde den plötsligt nicka till. Och gjorde man flippar eller tic tocs gungade tailen i höjdled. Vi provade olika rotorvarv och ibland blev det bättre och ibland sämre. Efter lite funderade var vi nästan säkra på att det var vibrationsrelaterat. Kanske en annan gyrokudde kunde hjälpa. En annan sak jag läst är att nya mjukvaran till vbar, 4.0, inte gillar för stumma rotorhuvuden. Man skall alltså inte köra med extra hårda 3D gummin. Och det rotorhuvdet Thomas skaffat till sin Atom är helt utan gummin. Helt rigid alltså. Kanske kan vara det som spökar. Vi får se hur det går kommande helger.

Jompa premiärflög sin stretchade Logo. 12s och 710 blad. Monstret himself.

Mycket accar ger mycket flygtid.

Det var maffigt att se Jompas stretchade Logo. Dock varade inte glädjen speciellt länge då han strippade huvuddrevet efter en mjuk stigning. Jag antar att mod 1.0 är lösningen. Att se denna heli gjorde mig inte mindre sugen på en stor monsterheli. Jag har dock inte bestämt mig för vad det blir ännu. Kanske en Logo 600, kanske en stretchad 600, kanske en Trex 600, kanske en stretchade trex 600. Finns för och nackdelar med alla varianter. Och min skalle håller på att gå i tusen bitar av allt funderande. jag vill ha en heli som ger mig så mycket som möjligt förhållande till de pengar jag lägger ut. Logo kostar dubbla priset i inköp, har dyrare delar som dessutom inte alltid är lätt att få tag på. Dock är den hypad och ska tydligen flyga grymt bra. Rexen däremot är inte så dyr i inköp vilket gör att jag kan lägga mer pengar på accar. Det finns dessutom alltid delar att få tag på till överkomliga priser. Och flyger den verkligen sämre? Med vbar tar man ju bort mycket av skillnaderna mellan helisarna eftersom de går att ställa in efter hur man själv vill ha dem. Vi får se vad som händer och vad jag skaffar. Det lutar åt att jag köper något kul till mig själv i julklapp...

Tobbe kom förbi och visade vad utveckling handlar om. Förr tog man fram verktygen för att justera helin, numera räcker är det laptopen som gäller...

I övrigt var det en bra och kul flygdag. Trots att jag inte flugit mycket under hösten och att det var tre veckor sedan senaste gången kändes det inte så ringrostigt. Och det är skönt att känna att simulatorträningen ger utdelning. Nu börjar mina piroflippar åt "fel" håll vara betydligt mer stationerade. Och göra dem, oavsett om det är medurs eller moturs, enskilt går bra. Men det är själv vändningen som strular till det. Det är oftast då man tappar lite timing och de drar iväg. Men det kommer mera och mera. En annan sak som kändes bra var att jag tydligt fått till min pitch kontroll lite bättre då jag kunde göra 4 point tictocs hur längde som helst utan att bogga ner motorn. Övning ger färdighet!

över och ut för denna gång! mottagaraccen sitter på laddning och frukost är på ingång. Idag, söndag, ska jag åter igen ut till fältet. Två polare till ska premiärflyga sina vbar maskiner så jag hoppas på en lyckad dag.

No comments: