Pages

Tuesday, July 28, 2009

Full fart med flygningen!

Det är skönt med semester! Även om man blir lat och vänder på dygnet för semesterlivet goda ting med sig. Som att man tex har tid att träna i simmen och flyga oftare än vanligt. Och det märks verkligen på flygningen! Jag tror att alla har toppar och dalar när det kommer till precisionen i flygningen. Mitt mål under denna sommar har inte vara att lära mig en massa nya manövrar utan mer att höja min lägsta nivå. Dvs generellt öka kvalitén´på flygningen. Jag har alltså fokuserat på att blanda in många och enkla grejer, som är lättare att göra snyggt och placera bra, mellan de lite svårare manövrerna. Målet är att få till en flygstil som blandar lite större flygning med tekniska grejer. Eftersom mer flygtid ger mer stabilitet i flygning har det gått riktigt bra senaste veckan vilket ger en rejäl kick för självförtroendet.

Ibland är livet glassigt - världens bästa flickvän tankar helin åt mig!

Jag upptäckte nyligen att mina dämpargummin slitits ut och blivit dåliga. Och då hade jag stoppat i nya i samma veva som jag skaffade Vbar. Det är alltså på 3-4 veckors flygningen de slitits ut. Nu vet jag inte om det är så att det sliter mera att köra flybarless eller om det är så att jag omedvetet flyger hårdare för att jag har flybarless som gjort det. Hittills har jag använt mig av Aligns hårdaste och de har funkat bra både med och utan paddlar. Men nu var jag sugen på att prova några lite hårdare, dock inte för prestandan, och se om de skulle hålla lite längre. Jag har läst att med nya 4.0 skall man inte ha allt för hårda gummin. Det fick bli ett par Trueblood och huvudet känns nu riktigt stumt. Det var även intressant att se hur bra optimizern i Vbaren fungerade. Direkt efter jag bytt dämpare hade lite oscillationer men efter några tankar försvan de och helin funkade åter igen klockrent!

Daniel - numera mindre stickbanger för varje dag som går. Att flyga nitro har verkligen varit bra för mitt Collective Management.

Flygningen i simmen är numera en riktig utmaning! Nyaste versionen av Phoenix är ett rejält lyft. Flygkänslan är mer lik verkligheten och helikoptrarna är mindre förlåtande. Jag använder mig av en Rex 600N som jag ökat den cykliska hastigheten på. Den känns bra och påminner mycket om hur min heli var med paddlar. Men stundvis tycker jag den är "halkig" och det är svårt att placera allt som man vill. Det gör att det ibland blir lättare att göra vissa grejer i verkligheten. Det senaste jag börjat träna på är piroflippar åt "fel" håll. Det är en riktig utmaning för hjärnan! Det går sådär, men skam den som ger sig!

Några bilder från de senaste dagarnas flygning:

Jompas Logo 600 med 8s. En flygande våt dröm.

Björn hade byggt en fältlåda av en matlåda - billigt och kreativt!

Med nytt stift och omnålad motor gick Björns Vibe hur fint som helst!

1 comment:

TpParts RcXtreme said...

Allti lika trevlig läsning Fisto

/Tp