Hur har jag då lagt upp min träning? Jag läste för ungefär ett år sedan en artikel av en sponsrad pilot som tog upp just detta ämne. Han drog parallellen mellan matematik och flygning. Man börjar inte räkna avancerade formler innan man kan addition, subtraktion, multiplikation och division. Man kan säkerligen lyckas lösa några formler utan grunderna men för att behärska den svåraste matematiken är grunderna något som måste sitta i ryggmärgen. Jag tror stenhårt på att detta gäller även vid heliflygning. Jag har delat upp svårigheten i heliflygning i fyra steg. För att bli riktigt duktig, enligt mig, behöver man gå igenom dessa steg i rätt ordning. Nedan ”schema” är vad jag försökt följa så gott jag kunnat sedan jag började....
Orientering
Det första steget att lära sig är att kunna kontrollera helikoptern i alla riktningar. Att kunna göra upprätta riktigt långsamma piruetter både medurs och moturs är en bra början. Nästa grej att att kunna flyga 8or fram och baklänges. Fortfarande upprätt. Om man finner det riktigt svårt med upprätta baklänges 8or beror det troligtvis på att man inte har tillräckligt bra kontroll på nose-in. Om man har tålamodet är det nyttigt att lära sig några av de hovringsmanövrar som F3C killar tävlar i. Om man kan utför dem snyggt och placerat har man ett ess i ärmen för framtida utveckling. När man har järnkoll på upprätt flygning gäller det att lära sig samma sak fast inverterat. Fram och baklänges 8or samt piruetterade hovring. Nu har jag inte sett någon utför ett F3C hovringsprogram inverterat men det är uppenbarligen enbart positivt om man skulle kunna lära sig det!
Flightline
Detta steg är inget specifikt för en viss typ av flygning eller några enskilda manövrar utan gäller hela tiden. Men efter man lärt sig att flyga helin enl punkt ett är det bra att vara medveten om flight linen. Jag tror personligen på att lära sig en manöver rätt placerad redan från början är en fördel. När jag flyger visualiserar jag mig en linje framför mig samt en cirkel och en box. Och manöverns mittpunkt utgår från platsen man står på. Om man tex gör en loop börjar man med att flyga på linjen och när man passerat sig själv påbörjar man loopen. Den skall sedan vara rund och cirkels mitt skall vara rakt framför mig. Det är lätt att "fuska" med detta då det oftast är lättare att göra manövern lite till höger eller vänster om sig själv då det känns bekvämare. Samma sak gäller med rollar och andra manövrar som bygger på att man flyger förbi sig. Nästa avgränsning är cirkeln. Det är en visualiserad cirkel mitt framför sig. I den gör man hurricanes, funnels osv. Självklart behöver inte cirkeln vara lika stor för varje manöver, dock lika stor för varje varv man går igenom den. Sen kommer även boxen. Det är en fyrkant framför piloten där man håller piroflippar, tictocs, rainbows osv. När man sedan flyger försök då att gå mellan dessa tre avgränsningar utan att bryta själva mönstret. Om man hela tiden tänker på dessa tre figurer är det mycket lättare att sätta ihop flygning och få ett mer komplett och flytande program. Det finns självklart manövar som av naturen bryter mot detta tex snake. Men det kan vara nyttigt att tänka på det när man flyger.
3. Timing
När man lärt sig att flyga runt helin i alla riktningar gäller det att lära sig att röra spakarna inte bara åt rätt håll utan även i rätt mängd. En 8a kräver en viss timing och detta steg är en vidare utveckling av just det. Tic-toc är ett utmärkt exempel på just timing. Att kunna flytta helin, och därmed göra korrigeringar, under tiden man gör manövern innebär att man flyger manövern och inte upprepar en inövad rörelse. En annan bra manöver att träna på är funnel, speciellt om det blåser vind från sidan. Att lära sig timing är nyckeln till de mest avancerade manrövarna. Och ju mer komplex en manöver är ju viktigare är timingen för att man skall kunna göra manövern snyggt. Att kunna enkla manövrer som kräver timing är mycket lärorikt. Kan man till exempel göra en traveling flip i hög fart så kommer man inte tycka det är svårt att pitcha lagom mycket och på rätt ställe i en piroflip.
Att utföra en enkel manöver riktigt snyggt är många gånger mer imponerade än att stressa igenom något avancerat!
Piruetterade manövrar
Nu kommer den riktigt svåra biten. Och även den riktigt roliga. Många av de mest komplexa, och publikfriande, manövrerna utförs då man kontinuerligt piruetterar. Vill man lära sig dessa är det bra att kunna grunderna först. Kan man göra en piruetterade långsam, tex hovrande, 8a har fått grepp om hur man korrigerar en hela som hela tiden snurrar. Detta är igen nackdel även kunna inverterat. Korrigerar man åt fel håll kan det vara läge att gå tillbaka till steg ett. Korrigerar man i fel mängd är steg två lämpligt. När man fått grepp om piromanövrar inser man att det inte är så stor skillnad mellan dem. Att göra pioflip, pirofunnel eller piro loop är ingen gigantiskt skillnad.
Detta var de fyra steg som jag uppfattar som en grund för att lära sig 3D flygning. Jag kämpar själv fortfarande med många delar av dem. Och det kan faktiskt vara bra att då och gå tillbaka och träna på sånt man redan kan för att inte glömma att även det enkla utgör en bas för det mest avancerade. Självklart är heliflygning och inlärning mycket individuellt. Jag hoppas att ni finner läsning nyttig och återkom gärna till mig med kommenterar och era tips på utveckling!
All träning skall självklart först läras in i simulatorn. När man kan något till 120% är det dags att ta det till fältet.
No comments:
Post a Comment