När jag flög min Trex 500 drömde jag om att kunna gå upp en storleksklass. Jag jämförde då kostnaden för nitro med el. Och priset på lipo då var inte direkt gynnsamt. men det har hänt mycket på 6 månader. Och jag har även fått en insikt i vad det kostar att flyga nitro. Jag flyger ganska ofta och har inte problem att förbruka 1-2 dunkar i vecka. Jag flyger alltså upp för ungefär 1500 kr i månaden. Det blir 18000 om året. För det får man ganska mycket lipos. Sen är det en hel del underhåll på nitromotrer. Det gör mig inte så mycket men det är ändå flygningen som är det roliga. Jag har flugit nitro i 4 månader och redan haft två förgasare som kärvat ihop och ett lagerras. Och priset på lipos på tex hobbycity har rasat senaste halvåret. Nu kostar det inte skjortan att ha en 8 eller 10s setup.
Så, jag kommer gå tillbaka till el den dagen jag har råd. Det blir tyvärr en ganska hög initial kostnad eftersom jag behöver ett HV reglage, motor, hyperion duo laddare (eller likande) samt en ny heli. Och tyvärr är begagnad marknaden för nitrohelis inte den bästa så jag lär inte få många slantar för min Trex 600N. Målet är en Logo 600 med 8s setup. Den dagen kommer, frågan är hur långt det dröjer.
Så är gräset grönare på andra sidan eller är det bara en inbillning?
1 comment:
Klart att det INTE är grönare...Ackarna har varit billiga väldigt länge o billigare blire me stärkt krona. Nitro till hör det förflutna min vän, det må va "maffigt" men varför anv massa fossila bränslen för att uppleva en hobby...
Kuriosa: va nere på din gamla klubb, Skarpnäck o körde Elbil, Lipo...nere på trackbanan stod dom o körde Nitro NT...det va inte bara en man som klagade på oväsen o långsam körning.
Sälj av det o skaffa el, gynnar dina öron, o dina medmänniskor.
:D:D:D
Hare götta Fisto
Post a Comment