Eftersom jag kraschade i början av maj hade jag varit extra noga med att gå igenom helin. All elektronik hade dragits om och alla kontakter hade bytts ut. Att få fel på elektroniken är inget kul men jag såg det som en lärdom. Därför var jag extra nogrann denna gång la många timmar på att inspektra kablar och dra skyddsspiral runt precis alla kablar. När jag bytte ut kontakterna lödde jag dem med en nyinköpt 100w lödkolv från Clas Ohlsson för att säkerställa att inte få en kalllödning. Det tog en vecka att få koll på grejern då jag både behövde köra in nya motorn och ställa in nya Align goven. Min multigov gick troligtvis sönder i kraschen. Efter mycket meckande var det skönt att komma till Västerås och äntligen få fokusera på själva flygandet.
Dagen började med halvdant väder men frammåt eftermiddagen klarnande det upp. Ove flög en uppvisning och visade upp total kontroll. Han har en snygg stil och flyg lågt! Direkt efter honom var dags för Pontus Henkel, teampilot för Autopartner, och även han flögg snyggt och kontrollerat.
Eftersom vädret var så bra passade jag på att flyga några tankar. Solsken, vindstilla och blå himmel. Flygningen satt bra och jag trivdes som fisk i vatten. När jag sedan är på väg att avsluta dagens sista flygning med en auto så dör helin i luften. Jag försöker med trottel hold men ingen respons. Det vara bara att invänta smällen för att så snabbt som möjligt springa fram och döda motorn.
Efter en halvtimma med haverikommisionen kunde vi hitta orsaken till radiobortfallet. Kabeln på mottagaraccen, den som sitter lödd på deanskontakten, hade gått av. Troligtvis hade jag varit för nojjig och lött för länge och därmed hade lödtennet runnut ut i själva kabeln. Kablen hade alltså vibrerat av en bit ut från kontakten. Även detta förösker jag se som en lärdom (men jag börjar tröttna på att betala några tusenlappar per lärdom). Nu är helin åter i luften och jag tar nya tag även om plånboken är rejält mycket tunnare.
1 comment:
Tack för gott sällskap;)
Post a Comment