Pages

Sunday, April 19, 2009

Numera med väl fungerande trottel

Det var ett tag sen jag uppdaterade bloggen men nu ska det bli ändring på det. Jag kommer att försöka uppdatera oftare även om inläggen inte blir speciellt långa! Mycket händer på helifronten. Jag har tyvärr inte fått tillbaka min sändare från Horizon ännu men tack vare min goda vän Thomas Bäckström kan jag låna hans DX7 och därmed inte vara strandad vilket känns otroligt skönt. Jag var i kontakt med Procar tidigare i veckan och de trodde jag skulle ha tillbaka den när som helst. Jag håller mina tummar.

Jag har senaste tiden kört med Realflight G4,5. Men jag vet inte riktigt om jag gillar det. Nya versionen skall vara mer verklighetstrogen men jag håller inte med. Trots att jag labbat med inställningar på ett tiotal olika modeller får jag inte tailen att fungera tillfredsställande. Tailen släpper för minsta lilla belastning, pirruteringen är helt off och stoppen är helt mosiga. Det är knappt så det ger något att använda simmen då jag mest blir irriterade över att flygningen inte blir så precis som jag pga tailen. Om jag inte får det att fungera funderar jag på att skaffa Phoenix, men det kan jag först göra efter att jag fått tillbaka min sändare.

Som jag nämnde tidigare hade jag problem med förgasaren. jag plockade isär den och rengjorde den och den går nu otroligt mycket lättare. För att minska belasningen på servot installerade jag ett push-pull länksystem till trottelservot. Jag fick även hjälp av Johannes att göra en grundinställning vilket var mycket lärorikt. Det är inte lätt att lära sig allt som hör till nitroflyg. En detalj jag missat var att man ska programera om governorn efter att man ändrat trottellänkaget.

Mitt trottellänkage - numera push-pull

No comments: