Pages

Sunday, March 08, 2009

Dags för helomvändning!

Jag vet att jag har varit en stor förespråkare av eldrift. Och det kommer nog jag alltid vara. Men grejen är biff, jag vill flyga något större än en Trex 500. Större maskiner är helt enkelt maffigare. Och ska jag gå upp till 50 size och jag flyga el kräver det 8s eller 10s för att få bra klipp i grejerna. Räknar man in kostnaden för laddare, motor, reglage och nätagg blir det en på tok för hög summa. Så då återstår bara alternativet nitro. Men hur mycket pill är det egentligen med motorerna? Jag har länge gått och funderat på om jag ska göra ett försök med en nitroheli. Och tidigare i veckan såg jag en anonns med en Trex 600. Jag gjorde en chansning och skickade iväg ett mail och frågade om han kunde tänka sig byta den mot en Trex 500 + lämplig mellanskillnad. Och efter lite dealande fram och tillbaka blev det affär! Helt plötsligt stod jag med en gigantisk, i mina mått mätt, nitromaskin på köksbordet! Var det en impulsaffär eller något jag längre drömt om? Troligtvis en blandning av båda.

Att flyga med nitromotorer har jag noll erfarenhet av. Det är tur att jag har många kunniga piloter på mitt fält. Utan dem hade jag nog inte tagit detta kliv. Helin jag skaffade var så gott som flygklar. Specen var enl. följande: Trex 600N Sport, 53H motor, Hatori dämpare, Aerosphire multigov, Gy611 med 9256, Futaba 9252 servon, Aling 2in1 regulator. Det skulle nog med råge räcka för min flygning. Eftersom jag ville preimärflyga den så snart som möjligt beställde jag direkt nya slangar, bränslefilter, några stift och ny tank. Min vän Johannes ryckte in utan att blinka och satte sig ner med mig och förklarade hur man ska dra slangar och vad man ska tänka på med klunken i tanken.

Johannes är en erfaren nitroflygare. Här förklarar han hur en guvenor funkar och hur man monterar en kinkless fuel tube.

2 x 4 liter 20% Rapicon införskaffades. Räcker väl åtminstone första helgen!

Det är mycket nytt att lära sig när man gör en helomvändning som denna. Men det är riktigt kul! Jag lyckades, med stor hjälp av Johannes, få helin flygklar till helgen. Och herre jisses vad nervös jag var inför första lyftet. Skulle motorn strula? Skulle allt klaffa med elektroniken? Men som tur var gick allt som på räls. Motorn startade direkt och gick helt klockrent. Helin hovrade stabilt och fint och efter lite justering av nålarna gick motorn lagom varmt. De två första tankarna gick åt att justera gain, utslag och piroraten. Men jag fick helin att funka ungefär som jag ville. Det är svårt att säga hur man vill ha det när man inte vet hur en 50 size ska kännas.

Min nya heli. Spännade och mycket nytt att lära sig.

Jag kom idag, söndag, tillbaka till fältet med siktet ställt på att flyga några tankar och vänja mig vid helin. Självklart började jag lungt och kände på den och kunde snabbt konstatera att det fanns mycket mer power i motorn än vad jag hade föreställt mig. Gjorde man hårda tic-tocs boggade motorn något, men tänkte man på att vara mjuk i spakarna gick det bra. Jag önskade något snabbare cylic trots ett rotorvarv på 2100 i Idle 2 och maxade utslag. Tobbe kom ut vid lunchtid och hade med sig ett par lätta K&S paddlar. Jag skruvade på dem och nu började det hända grejer!

Helin var som en dröm att flyga efter att jag fått allt injusterat. Jag trodde inte skillnaden skulle vara så här stor när man gått upp en storleksklass. Stabil, bra pop och helt sjuklig hangtime. Jag trodde det skulle ta några helger att komma in i flygningen men redan efter 2-3 tankar kändes som jag kunde flyga fullt ös. Jag längtar redan till nästa helg så jag kan ut och flyga mer med den och vänja mig vid hur man ska pitcha. Det är en helt annan timing i manövrarna. Men det ser ballt och riktigt maffigt ut! Just nu känns det helrätt att börja flyga nitro och jag hoppas inte att det komme strula allt för mycket med motorn.

Första starten. Johannes övervakar och ser till att jag gör rätt.

Visst flög den! Det var en mäktig känsla att lyfta den för första gången.

No comments: