Jag provade min nya sändare och kunde konstatera att den kändes bra och jag inte behövde vänja mig något speciellt vid den. Klappat och klart redan från början. Jag hade tagit inställningarna rakt av från min DX6i och det stämde inte helt. Swashmixen fick ändras och gainen höjjas, men sen flög helin lika bra som alltid. Men lyckan varar sällan länge. Efter två flugna acc kom missljudet från motorn tillbaka. Ena lagret hade gett upp. Surt sa räven. Jag trodde att grön loctite skulle hålla lagret på plats men uppenbarligen var det inte starkt nog. Som tur var har jag redan beställt en ny, och ännu vassare, motor som kommer i veckan...
Det var inte bara jag som hade otur. Luc, alias tornet, fick för sig att prova lite nya grejer och kom kort därefter tillbaka in i klubbstugan med en mosad heli. Då packade han ihop och åkte hem. Bara några minuter senare får Peo en "brain freeze" och slutar plötsligt att spaka helin medan vi andra ser den falla knivägg ner i marken. Den höll dock något bättre och skadorna var inte så stora.

Jag gillar min 500 rejält. Så mycket att jag bestämde mig för att köpa en till. Det gjorde jag av flera anledningar. För det första är det en fördel att ha två helis då man aldrig står helt utan. Har men desutom två likadana kan man plocka delar i mellan dem. Mitt mål är att inte vara "strandad" någon gång under sommaren utan kunna flyga helt när andan faller på. Genom att ha två stycken så säkrar man flygtiden helt enkelt.
Jag köpte den beggad av en kompis. Den har något mer options än min ordinare helin men det sitter ett Futaba 401 gyro och 9257 tailservo på. Motorn är en Scorpion 1210 kv som är lite mindre vild än min andra. Så helin beter sig helt enkelt inte lika hysteriskt. Jag provflög den i hegen och trivs med hur den beter sig. Dock kan jag säga att jag inte är så förtjust i 401 gyrot. Det må vara det bästa gyrot för en nybörjare, men börjar man göra piromanövrar så märker man snabbt av hur oprecist tailen stannar efter en snabb pirrutering. Den håller tailen bra men den pirruterar relativt ojämnt, speciellt i vind. Jag tror inte jag kommer köpa ett bättre gyro till den utan sparar ihop till en V-bar istället.
Nu kan jag göra som F3C killarna och säga att jag har en A och en B maskin!
No comments:
Post a Comment