Pages

Saturday, December 06, 2008

Dags för ett ansiktslyft!

Jag har aldrig varit ett fan av vintern. Det beror på att jag alltid har haft hobbys som inte går att utöva fullt ut under vinterhalvåret. Och helin är precis likadant. Nu när mörkret innebär begränsningar kan jag enbart flyga på helgerna. Många gånger blir det både lördag och söndag och då max 5-6 accar per tillfälle. Det är väldigt mycket mindre sticktime än vad jag känner att jag vill ha. Men jag har trappat upp mängden simulator för att bibehålla min utvecklingskurva. Jag vill verkligen ha tillbaka sommaren! Men den som väntar på något gott...

Nu har det blivit dags för att ge min Trex 500 ett ansiktslyft. När jag var ute och flög förra helgen irriterade jag mig på att bommen krympte i kylan. Remmen blev slakare efter några minuter efter att jag tagit ut helin från klubbstugan. Det är egentligen inget stort problem, men det innebär ytterligare en faktor att hålla reda på. Jag vill lägga 100% fokus på flygningen. Så jag unnade mig en Torque Tube! Den beställdes från http://www.mft.nu/ och med deras suveräna leveranser hade jag den självklart dagen efter. Monteringen var inga problem och allt passade ihop som lego. Jag passade även på att beställa hem nya dämpargummi, kolfiber tailblad, nytt servofäste canopygummin och thrustbearings till huvudbladhållarna.



Idag var dags att testa hur Torgue Tuben fungerade. Efter att ha läst på Runryder och Helifreak hade jag ingen stora förhoppningar om att helin skulle flyga bättre då de flesta verka tycka att skillnaden inte är så stor. Om det var kardanen eller tailbladen som gjorde det vet jag inte, men helin blev betydligt konsekventare i pirruteringarna. De första 3 accen var helin som en dröm att flyga. Jag litade helt på att tailen höll och den var förutsägbar när jag gjorde manövrar med piros. Jag tror faktiskt jag både flög både lägre och hårdare än vanligt vilket var en skön känsla! Men på 4e accen kom tailwagsen tillbaka, dock betydligt mindre än tidigare helger. Jag börjar tro att att det har att göra med att gyrot behöver längre tid på sig att anpassa sig till temperaturen. Nu har jag haft helin i vår uppvärmda klubbstuga och flugit några minuter efter att jag gått ut. Jag ska prova att låta helin stå ute hela tiden nästa gång och se hur det funkar!


Jimmy, en kille från rcheli forumet, har senaste helgerna varit på ute på Viklanda fältet. Han jobbar som billackerare och erbjöd sig lacka en canopy åt mig. Färgen blev heltäckande rosa. Jag tyckte det passade min oerhört manliga flygstil. Sen är det lite kul för alltid retar det någon...

3 comments:

Anonymous said...

Men var har du gjort av din fina canomod kåpa då?

Anonymous said...

Den har fått smaka på jord några ggr så den är inte så fin längre :)

Anonymous said...

Daniel, kan inte du visa din fina blommiga verktygsväska också? I kombination med din feminint rosa helikopter, framhäver bilden ditt manliga ännu mer...