Pages

Sunday, October 19, 2008

Nu är jag trendig och börjar blogga...


Tjollahopp, första inlägget på bloggen. Vem är jag och vad kommer denna blogg innehålla? Jag är helt enkelt Daniel, 26 årig filur från norra Stockholm, som under många års tid tävlade med radiostyrda bilar. Då hobbyutövandet blev lite slentrianaktigt sökte jag efter nya utmaningar. Så i början av 2008 följade jag med min kompis Robert Kindberg till Bosön (Lidingö Sthlm) och fick där för första gången i livet se radiostyda helikoptrar på riktigt. Och herrejesus vad imponerad jag blev. Stoffe och Tobbe vad där och flög 3D och jag trodde inte mina ögon. Att man ens kunde flyga på det sättet var helt ofattbart. Vi stannade hela natten och jag var fast. Några veckor senare köpte jag en trex 450 Se V2. Tränade först nån vecka i simulatorn och vid preimärlyftet fick jag sådan adrenalinkick att jag knappt kunde stå upp. Det var en känsla blandad av skräck och förtjusning. Jag har alltid varit intresserad av foto och film och passade därför på att filma en flygning från andra dagen med helikoptern.

http://www.youtube.com/watch?v=vJFzlZSncsw

Jag insåg snabbt att det var ett bra val att börja med en helikopter i 450 storlek. Det hände att jag gick i backen då och då och kostnaden att få upp den var inte alltför svettig. Batterierna var inte heller speicellt dyra och jag gjorde valet att köpa ett lite större antal från Kina istället för de dyrare märkes motsvarigheterna i Sverige. Jag tror det var en bra val, för även om jag inte hade lika bra "tryck" i helin kunde jag avverka riktigt många flygnignar under en dag.
De första två månaderna la jag mycket energi på att lära mig att kontrollera helin i alla upprätta riktningar. Eftersom det var så pass kallt utomhus under denna tidsperiod flög jag mestadels i en gympasal i Täby. Nose-in var inga problem då det kom naturligt, utan träningen fokuserades på att pirruttera och både hovra och flyga i snabba och långsamma åttor. I slutet av Mars, efter ca 1,5 månaders flygning, var det dags att börja flyga utomhus. Självklart skulle jag dokumentera utvecklingen och en kompis filmade en flygtur på en närliggande äng. Det blev några basic åttor och några av mina första flippar och stallturns.

http://www.youtube.com/watch?v=_8iotNeTus0

Jag var fortfarande helt såld på den andrenalinkick jag fick av att flyga. Men jag insåg att det inte var kul att stå själv på en äng utan det vore roligare att flyga tillsammans med andra. Den närmaste klubben var Väsby modellflygklubb. Efter ett besök på deras fält en lördag bestämde jag mig för att bli medlem i deras klubb. Det var ett stort fint fält med en klubbstuga där det fanns värmre och 220 volt. Perfekt för mig som behöver ladda mina accar titt som tätt. Att jag i samma veva lärde känna Dele och Johannes var ett stort plus. Två riktigt trevligare lirare som aldrig hade långt till ett skratt. Min flygning fortsatte och jag var nu inne i en mycket rolig period då jag provade nya manövrar varje helg utan att krasha. Jag tror faktiskt jag höll helin i luften i ungefär två månader utan någon markänning. Det var säkert över 100 flygningar med bara air-time. Sjukt kul! I den stunden var jag helt uppslukad av enklare inverterade manövrar och det var en otrolig kick för självförtroendet att lära sig så pass mycket nytt under en kort tid. Jag blev även sugen på att byta till en annan helikopter. Jag införskaffade mig en Beam E4 och flög den under en tid. På min semester i juli stack jag över till min bror på Gotland. Ett perfekt tillfälle att dokuemtera utveckligen tänkte jag. Eftersom min bror jobbar som musiklärare och producent fick han stå för musiken i filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=cFSoug-yWgg

I början av augusti kände jag att jag verligen ville ha en större helikopter. Det var inte för att jag tyckte att en 450 var för liten, utan de dagar de blåste som mest fick man koncentrera sig mer på att lyckas överleva manövrarna än att placera dem. Så då införskaffade jag mig en trex 500. Jag byggde ihop den tillsammans med min eminenta vän och "partner-in-crime" Thomas Malmberg. Det finns ingen som kan lära ut att mecka helikopter som han kan. Stort tack för all support och hjälp Thomas. Guld! Premiären av 500an gick inte alls enligt planerna. Under andra accet började jag pressa den och får då helt plötsligt en lock out. Jag tappade alltså all kontakt mellan sändaren och helin. Reslutat blev en jordfräs utan dess like. Efter en hel del forskande på diverse forum gjorde jag några rekomenderade moddar. Jag passade även på att byta ut mitt Futaba 401 gyrot mot ett JR 7703D. Men jag fick det aldrig riktigt att fungera som jag ville. Den studsade efter pirruetter och höll inte tailen vid kraftiga pitchningar. Det blev mycket testade och justerande under hela september månad. En vän filmade en av mina flygningar då jag testar några nya inställningar för att se hur bra gyrot fungerar.

http://www.youtube.com/watch?v=Y2hJBJMWjIw

Efter drygt en månads testade tröttnade jag. Ett Solid G gyro med JR 8900g servo införskaffades och helin funkade nu klockrent. Det tråkiga med att inte riktigt flyga på en månad utan bara felsöka är att man blir ringrostig. Men i all lycka och övermod kände jag att jag ville ta flygningen ett steg frammåt. Det var dags att prova på att göra flera piroflippar på raken. Även denna gång kom kameran fram.

http://www.youtube.com/watch?v=5k8ovbtwV3I

Fösta inlägget i bloggen blev något längre än vad jag tänkt mig. Men det är en introduktion av mitt helikopterintresse. Jag kommer uppdatera denna blogg med bilder från olika sammankomster, berätta om produkter och den utrustning jag använder. Jag kommer självklart även skriva om hur min egen flygning utvecklas.

På återseende!
/Daniel



No comments: